Biolight stove

Några fler här som använder Biolight stove när ni är ute och promenerar i vildmarken. var lite skeptisk i början men faktiskt ett fantastikt kök. Vissa tycker att den är tung men å andra sidan så behöver man inte någon gas eller t-röd med sig för man använder vad som finns i naturen att elda med. tycker inte det tar så mycket plats då man slipper ta med bränsle. Jag har även gas och kök för t-röd hemma men biolight stove har blivit lite av favorit faktiskt. man kan ävel ladda saker med den via usb som tex tältlampa om man skulle behöva.
Det är ju även miljövänligt för det enda som blir kvar är lite aska.

Ladda eller inte ladda?

Det verkar inte som den ger tillräckligt med ström för att verkligen ladda tex en mobiltelefon.
Jag har inte provat själv. Bara läst tester.
/John

Det verkar inte som den ger tillräckligt med ström för att verkligen ladda tex en mobiltelefon.
Jag har inte provat själv. Bara läst tester.
/John

Jo det funkar men man får elda lite längre då bara, och sen å andra sidan så använder man kanske inte mobilen så mycket när man är ute på sånt. Inte jag i alla fall för då vill man ha lugn och ro från stadens stress. Laddar även andra enheter som typ ficklampa om det skulle behövas men det måste finnas ett utag för usb kabel i enheten som ska laddas.

Jag har en biolite stove och gillar den. Med fläkten och luftkanalerna blir det verkligen en liten inferno-eld.

Kritiken mot laddningskapaciteten tycker jag har varit lite märklig. Efter att ha varit ute några dagar kan man nödladda upp mobilen till 25% med några kottar och pinnar, men det är inte kökets primära funktion. Vissa verkar bli skitsura över att det inte funkar som uttaget hemma i lägenheten, men funktionen med usb-laddning var något dom slängde på som bonus i slutet av utvecklingen för dom märkte att det fanns en viss överproduktion av el även när fläkten jobbade för fullt.

Nackdelen mot gasköket t ex är ju att det inte finns en bekväm av/på knapp om man är trött och bara vill snabbt sätta igång. Fördelen är förstås att man aldrig behöver ta med bränsle, man behöver inte oroa sig för att något ska ta slut, kan fungera som värmekälla under tarpen, man har en nödladdare som aldrig tar slut, man kan koppla en usb-svanhalslampa till den för belysning under tarpen etc.

Det finns heller inget behov av pot-cozy (för bränslebesparing), extra vindskydd eller pot-stand. Den väger som en flaska t-dojja med brännare.

Nackdelen är väl också att den är en rätt stor klump som dessutom är klart dyr.

Jag kom på ett litet användartips som jag kan skriva när jag ändå håller på: vid ett par tilfällen har det varit extremt stark rökutveckling strax efter att man tänt den. I min erfarenhet beror det på att något (kanske kalluft) täpper till flödet i de lägre luftkanalerna och brukar försvinna om man skakar till köket eller lutar det tvärt 45 grader. Då går den från att vara värsta rökgranaten till att producera den där fina, rökfria inferno-elden på en sekund

Hur tänder du den. I början så tände jag i botten sen stoppade jag ner pinnar i efterhand som elden tog sig men som du sa en aning rökutveckling. Men testade sen som min bror brukar göra . Stoppar ner allt brännbart direkt och sen tänder jag på i toppen med smått brännbart, och med fläkten till på det lägsta så sprider sig elden neråt i burken med betydligt mindre rök. Tar lite tid om man gämför med gas men å andra sidan har jag inte brått i naturen och sen tycker jag det är ganska kul att elda i köket :)

Ett litet tips som brorsan gav mig var att ta med några grillbriketter i packningen som man kan använda i köket som värme tex under en tarp. Briketterna håller lite längre än pinnar och jdet funkar ganska bra.

Ett litet tips som brorsan gav mig var att ta med några grillbriketter i packningen som man kan använda i köket som värme tex under en tarp. Briketterna håller lite längre än pinnar och jdet funkar ganska bra.

Men om du skall bära på bränsle, så kan du ju bära batteri i stället,

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg