Bindningarna pajar

e5fom@nana.slu.se (Mattias)

Gäst
Hej!
Kör numera på ett par carvingskidor (slalom) med plattor och chilibindnig. Efter ett par dagars hård körning i lössnö så har bindningarna pajat. Dvs, förmodligen har snö kilats in under framdelen av plattan under flera omgångar vilket resulterat i att godset i skidan inte hållit för belastningen och skruven (-arna) har dragits ut. Detta har nu hänt på båda skidorna med en dags mellanrum. En slump? Knappast. Möjligen är man för fet och kör för hårt för att ynka tre små skruvar skall klara att hålla.

Så finns det då några förslag till hur man fixar detta?
Finns det tex. någon form av mer hållbara monteringsplattor för chilibindningar??? Vad gör tävlingsåkare (de måste ju rimligtvis vrida ned mycket kraft i sina skidor???)

Mvh, Mattias.

hans_kauppila@agilent.com (Hasse)

Gäst
Låter bekant, tyvärr...

jag råkade ut för motsvarande situation med första versionen av Pitbull i kombination med en carving telis. Då spekulerade några som jag talade med om monteringsytan på skidan var felkonstruerad eller om gängorna på skruvarna var för branta/låga... Året efter så lyckades jag se till att få den nya ( lite högre ) versionen av PB samt nya skidor och har sen dess inte haft några problem.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
wass Är de nya bindningarna farliga Telemark 10

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg