Jag har ett par fina äventyrsminnen i kanadensare med ett par vänner.
Vi paddlade runt i en sjö och in i långa slingrande bäckar och fiskade. Det var riktigt mysigt att glida runt så mitt i sommaren.
Det är verkligen sant att en kanadensare är överlägsen en liten sotkajak i plast.
Men vi får inte glömma huvudanledningen till till att skaffa en sotkajak och det är först och främst priset.
Kanadensare kostar minst 10 000 kronor och en bra ännu mer så då är en plastkajak lockande om man har låg budget.
Det är en budgetlösning bara för att kunna komma ut på vattnet.
En stor fördel är också att den är så lätt att frakta då den inte väger så mycket och kan lätt lastas på ett takräcke även på en liten bil.
En annan fördel är som sagt att den flyter om den tippar runt, men jag tror inte att det är så lätt att vända kajaken eftersom att den är platt och bred. Man får hålla sig fast i den och simma in med den till land.
Jag har en stor lång sotkajak som har lite köl och har ett roder så den går bra i vattnet och snabb är den också för vad den är. Om man är van så kan man stå i den och fiska också.
Jag misstänker att dom här små är lite långsammare att paddla och så blir det nog lätt sicksackande gång på dom.
Men på ett mindre och lugnt vatten så går det nog bra.
Men jag kan ha fel också, det vore intressant att höra av någon som har kajaken hur dom upplever den och om den är värd 2500kr?
Jag har några vänner som är halvintresserade av paddling och fiske så tänkte eventuellt tipsa dom om kajaken om den verkar vara duglig eftersom att den är i deras budget.