Biltemabild hos Getout

Mitt sinne för geometri är inte det bästa, finns det någon bild på hur köket egentligen ska se ut? Lite vajsing verkar det, liksom ingen poäng med vindskyddet som det är monterat vad det tycks, och var ska brännaren sitta?

Annars ställer jag mig mest frågande till varför man valt "hundmatskåls"-formen på kokkärlen i just detta kök? Är inte cylindrar mer packvänliga och utrymmeseffektiva?
 
Undrar också vad montören tänkt sig med brännaren, ställa den på toppen och hålla kastrullen i tamojen, eller bara pula in brännaren längst ner på marken underst? Finns väl inga andra alternativ, om man inte vänder på övre konen?

Raskesven
 
mtpatrol; sa:

Helt korrekt!

Förvänande att inte fler har använt detta kök i lumpen, där kallas de enmanskök någonting någonting...iaf är det ett förträfligt kök som enligt mig är en mycket värdig konkurent till trangia, dock är de som biltema och getout för en kopia av orginalköket och har inte samma kvalitet. Men designen är på vissa sätt bättre än trangias, tex har de inte trangias lösning med ben som kastrullen står på så det är en mindre känslig detalj.
Sen har man fördelen med forman på kastrullerna som jag kan förklara tanken med: Den är till för att leda ut värmen på sidorna fortare då köket värmer jämnare runt om även om det står lite snett (mindre botten som snabbare leder upp värmen på de sluttande sidorna gör detta). Nackdelen med kärlformen är så klar att det blir ostadigare när du ställer kastrulle på ett underlag och inte i vindskyddet och att det rymms mindre i dem. Väl i vindskyddet står kastrullen stadigare än med trangias lösning.

Över lag kan jag (äger två billiga kopior och har använt kronans orginal) rekomendera detta kök. det kommer inte att svika dig direkt, däremot kanske det inte håller lika länge som trangiat, men om du genom vanlig användning nöter ut de de närmaste 10-20 åren så är jag mäkta imponerad. Lämpar sig även väl om du bara vill ha delar från det, tex ta bort brännaren och ringen för den och använda detta till en gasbrännare av någon variant. Ha bara kastrullerna till tex matlagning över öppen eld, detta kan de mycket bra!
Duger ju även fint att ha i bagaget på bilen om mn bor i obygden och skulle fastna någonstans. Eller som backupp när du ska ta med dig flera polare som inte har egen utr.
OSV OSV.

Själv använder jag den billiga kopian trots att jag också har ett dyrtrangia hemma.

Bilder på de båda brivid varandra finns nu om någon vill ha.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg