Billingen.(Skövde)

Billingen.

Hej på er ute nissar! Jag undrar om det finns någon med erfarenhet av vandringar på eller i närheten av Billingen? Kom gärna med tips och ideer( länkar eller telenr.).Ev. fiske i närheten av billingen är åxå av intresse.

Billingen har en led, fantasifullt döpt till Billingeleden, som är helt OK att vandra. Jag har fått för mig att den så småningom är tänkt att gå runt hela berget, men den gör det inte ännu (eller i alla fall inte förra sommaren). Det är inga svårigheter att gå så länge man håller sig till leden, men grönsaksbladet över området är urgammalt och man kan inte lita på det avseende stigar, skogsvägar etc.

Leden är dragen ganska 'sadistiskt', dvs upp och mer längs bergssidan, vilket gör den jobbig och ganska rolig.

Avseende fiske finns det uppe på Billingen en damm (Hållsdammen) med inplanterad regnbåge. Fiskekort gäller, förstås.

//johan

Kinnekulle.

Tack A-K.
Jag håller med dej,kinnekulle är fint. Har vandrat där för något år sedan men inte cyklat. Funderat på att ta en tur i år.

Re: Billingen.

Tiveden; sa:
Hej på er ute nissar! Jag undrar om det finns någon med erfarenhet av vandringar på eller i närheten av Billingen? Kom gärna med tips och ideer( länkar eller telenr.).Ev. fiske i närheten av billingen är åxå av intresse.

När jag gick runt berget (till stora delar Billingeleden) gick jag på fel tid på året, våren hade inte riktigt kommit igång.
På våren/sommaren är det däremot riktigt härligt.

Övernattning
Utan tvekan - Jättadalen
http://www.skaraborgsbild.se/jattadalen/jattadalen1.htm
Ligger någonstans mellan Lerdala och Varnhem.
Otrolig utsikt, möjlighet att elda och tillgång till rent vatten från källa. Se till att du går så långt upp som möjligt, utsikten är mumma!

Naturtips
* Jättadalen
* Ryds ängar (hör inte riktigt till berget, men finfina ängar)
* Ryds grottor/ Ymsingsborg (sök på google.com)
Bra utsikt över Skövde (inte för att det är breathtaking, men i alla fall... :) )

Karta finns att hämta hos Turistinformationen i Skövde, det ligger vid Sandtorget (även Pressbyrån).
Enligt kartan går Billingeleden från bergets "början" i Skultorp (en mil söder om S.), sedan utmed Skövde upp till Lerdala (ca. 3 mil nordväst om S.). Där går leden sedan ner (på kartan) på andra sidan berget för att där sluta efter någon kilometer.
Härifrån får man söka sina egna vägar för att komma tillbaka till Sköfde. Inte svårt, det finns en del att välja på. Jag gick ungefär 7-8 mil när jag gick runt berget. (Det går att gå ända ner till Skara-vägen, sedan gå utmed cykel/promenadvägen ända till S. Rejäl raksträcka. Ganska tråkig väg.)

Ang. fiske så ligger Hållsdammen på berget (rakt ovanför Skövde, samlingspunkten för aktiviteter på berget). Regnbåge vet jag att det finns, antagligen även öring. Dåligt med gäddor. Fiskekort vet jag inte riktigt var man köper.
Även Simsjön finns att finna, dock är fiskemöjligheterna dåliga (mycket badplatser och privata tomter), dessutom är det områdets mest förorenade sjö.

Något annat du vill veta, skicka ett till inlägg eller ett mail.

Hälsningar
Erik

Tack!

Jag vill verkligen tacka alla som har kommit med tips och ideer angående Billingen. Detta visar att iden med ett friluftsforum verkligen fungerar.
Nu ska jag och en vandringskompis studera det här materialet, så blir det nog en tur på billingen.

Om du skickar din adress i ett mail till mig så kan jag skicka en sån där karta jag pratade om. På den finns även tips på andra sevärdheter i området.

/erik

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Marwil96 Billingen Runt kvalité? Vandringsleder 0
Suss78 Vandringsled på Billingen Vandringsleder 1
plast Billingen Vandringsleder 4
lisa76 söker bra vandring nära Skövde Vandringsleder 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg