Trodde aldrig att jag skulle skriva detta...
Har en kompis som i våras helt plötsligt inte längre förkastade mina trevare om att köpa en MTB och följa med mig någon gång ut i skogen. Till min förfasan och efter oräkneliga tips om cyklar jag tyckte var "bra" började han prata om någon biltema-cykel!?!
Mina övertalningsförsök var förgäves, det blev den från biltema.
Till saken hör att jag cyklar på en cykel som kostar mer än 5 ggr. så mycket som en El capitan.
Är den bra då? Ja jag kan egentligen inte säga något om hur bra den är, jag kan bara säga vad den klarat hittils. Min kompis fick cykeln i mitten av juni och har till dags datum cyklat över 100 mil. Fick honom snabbt att förstå fördelarna med spd-pedaler, så han fick ta över ett par gamla skor och pedaler av mig. De gånger han har följt med mig har den varit med om alla sorters stigar och vägar, från hårt och fast till tvärstopp i gyttja.
Han hakar på bra när det bär av nedför (han har dock kört crossmotorcykel och är inte direkt rädd) men uppför släpper han rätt snabbt, vet inte hur mycket av det som är cykelns fel...
Vad säger han då? Ja han är nöjd, mumlar dock lite om att dämparen "gungar lite" när han står upp och trampar eller cyklar uppför, det kan dock ha lite att göra med att jag psykar honom med min lockout. När han fått låna min har han också sagt att det är "viss skillnad" men som sagt det är det på priset också.
Vad säger tjejerna då? Ja de som inte vet skillnaden på deore och xtr (typ alla jag känner alltså, tyvärr...) tycker att båda ser bra ut (cyklarna alltså...)
Vad säger jag då? Jaa, vet inte om jag skulle kalla den bra (lite annan referensram) men den är då inte dålig. Och även om den inte är köpt hos den lokala cykelhandlaren betyder inte det att de inte hjälper en om man får problem, antagligen blir det inte gratis men samtidigt har man ju redan tjänat in lite på priset.
Lycka till med cykelvalet.
/Daniel