Henke, var bor du?
Om du finns i Stockholmsområdet, åk ut till Pampas och snacka med Svima, de har en stor bredd av kajaker och är mycket trevliga att ha med att göra.
Sedan om det bara är ett billigt pris som du söker, ja då får man troligen ta det som säljs billigt på Blocket och inte vara så kräsen i sitt val.
Jag tycker också att begagnat är mycet vettigt, men som sagt, då finns de kajaker som finns...
Om du orkar vänta så borde en lång vinter öppna för flera begköp, men om du inte riktigt vet vad du vill ha för kajak, ja då är det svårare.
Du kan alltid köpa en på chans och testa, gillar du den inte, sälj den igen. Begagnade kajaker håller värdet ganska bra, som kajakmicke påpekat tidigare.
Och som sagt, vad är rätt? den du köper kommer att vara för rank först men kommer du förbi "skräcken" kommer den att vara skön. Är den stadig och go i början, kommer den kanske att bli pråmig efter ett tag...
Jag tror inte att den perfekta kajaken finns...
Jag byggde en Thomasson Kavat först, men ville ha en "busigare" kajak, innan den ens var klar och bygger nu en Thommason Isfjord. Hade jag inte köpt ritning till Isfjorden samtidigt som Kavaten så hade jag istället byggt en Njord...
Det här med kajaker behöver inte vara så lätt, om man inte vill ;-)
/Rob
Besök gärna min blogg