Billiga utmanande klätterexpiditioner??????

Hallå

Jag har börjar att klättra och tycker det är skitkul. Främst har jag klippklättrat och klättrat på vägg. Gick en isklätterkurs för ett tag sedan och blev helt "frälst". Var Skitkul. Vore kul att sikta mot att få bestiga någon riktigt hög topp kring 7-8 000 meter. Kollade runt lite på nätet efter olika expiditionsarangörer och priserna var tyvär riktigt skrämande (runt 100 000 för några dagar).

Jag undrar om någon har några tipps om hur man bäst utvecklas som klättrare? Finns det några utmanande klättertoppar i europa? Är det många tillstånd och annat som måste betalas exempelvis om man ska klättra i alperna? Är topparna i alperna nog utmanande för en klättarare som vill utvecklas till höghöjdsklättrare? Känner man av höjden även på toppar kring 4000 meter över havet? Är det dyra avgifter som man måste betala för att få klättra i sydamerika? Måste man resa med en expiditionsarrangör eller kan man dra iväg med några erfarna kompisar och "knalla runt lite hur som helst" i Anderna i Sydamerika? Vilka regler, avgifter och resriktioner finns för klättring i sydamerika och övriga världen? (Förutom Visum så klart). Tipps på försäkringar? (är de billiga eller dyra?)

Och apropå Alperna, några tipps på resmål, bergstoppar och leder som är svåra och utvecklar en till en skicklig teknisk isklättrare?

Hör av er om det är någon som har några tipps! vore himmla bra. Får väll börja med att bestiga kebnekajse så länge

hallå.

kan førsøka att svara lite på dina frågor/tankar.

den førsta som jag kommer ihåg ær din fråga om man kjænner højden på 4000 moh. ja! det gjør du. folk reagerar olika på højd. det som oxå spelar in ær din dagsform(har du ætit, drukkit, sovit osv och faktist så endras din resistans mot højd från tur til tur. senast jag har opplevd højd ær før en månad sedan i chamonix. kom in till byn och sedan till toppen av grand montes. vill komma ihåg att det var 2000 højdmeter upp. dær blev jag andfådd och sliten. effter 2 dagar med skidor dær tog vi en tur til gran paradiso på 4100 moh i italien. det gikk helt fint. mao så var vi lite akklimatiserade men annan dagsform.

en annan fråga du hadde var detta med priser: vissa tar sjukt betalt før turer i himalaya. har børjat undersøka turer till cho oyo(8201moh) och det varierar stort i priser. ja jag vet att om man ser vad de erbjuder så ær det skillnader. kan skriva kort om 2 av byråerna som jag sett på.
1: summitclimb.com och 2: mountaintrip.com
pris: $8950 $16000:
i tillegg skal du kjøpa flygbiljett, visum til tibet, dricks till kockar och bærarer.
antall dagar: 38 45
begge erbjuder o2. kockar, bærer, sherpa osv. vældigt lika innehåll annars. ja, mountaitrip ær en vecka længre tur men kan det førsvar $7000? det lønar seg att undersøka, vara kritisk till vad man læser på nætet. kan gott hænda att man reser med mountaintrip om de har några goda argument før varfør man skal resa med dem. væntar på mail från de. kan oxå skriva att en norsk turopperatur vid namn hvitserk (om jag minns rætt) tog mellan 90 - 100.000. och då kom flygbiljet i tillegg samt en del mat førre du reste ut i fjellen.

hoppas att du fick svar på 2 av dina tankar.

robert

Bergsbestigning

Hej,
Vet inte hur man ska svara på din fråga, men om vi säger så här, Isklättring och Bergsbestigning är 2 rätt skilda saker, man brukar följa minsta motståndets lag när man ska bestiga toppar, om man inte är ute efter toppen, utan leden som en del extrem klättrare är. När du är redo för extrem klättring så vet du var du ska vända dig för att få din dos av äventyr, Börja med att resa till Chamonix txl, "där har du att göra att bra tag" du är nog nykär just nu och vill allt på en gång;) Glöm dom rommantiska klätter filmerna från Hollywood, Bergsbestigningens söttma kommer när man får ta den där duchen och sätta tänderna i steken man drömt att man haft mellan sina nariga läppar. och ÖLEN fan va gott! som sagt först går man, sen vet man hur man ska springa, isklättrarna njuter av ruset när isbultarna smälter ur sina placeringar i solen, för att planera nästa tur på pubben. båda dessa saker är givetvis skit kul men det är inte samma sak.

MVH Jocke
-Givet vis är detta mitt synsätt på det hela-

Sikta på Alperna först

Det finns hur mycket som helst att göra i Alperna först. Betydligt mycket billigare är det också. Jag ska själv ner och börja beta av 4000 meters toppar nu i sommar. Vill du utvecklas som isklättrare bör du åka till Rjukan i Norge eller Stora Sjöfallet i Sverige. Men det är som sagt en helt annan grej.

Måste man resa med en expiditionsarrangör eller kan man dra iväg med några erfarna kompisar och "knalla runt lite hur som helst" i Anderna i Sydamerika? Vilka regler, avgifter och resriktioner finns för klättring i sydamerika och övriga världen? (Förutom Visum så klart). Tipps på försäkringar? (är de billiga eller dyra?)

Snabba svar lite på rak arm:

Måste det vara dyrt? Nej, jag betalade 305 USD för Pik Lenin. Minus flygbiljett och visum då.

Sydamerika. I regel helt gratis. Krav på guide kan finnas i parkerna. Den mest "fria" kontinenten
att klättra på.

Försäkringar. Svenska Klätterförbundet har en löjligt förmånlig försäkring. Citerar ur ett mail från mig till en arrangör:

The last one covers the following:

- Search and rescue up to 100.000 SEK (14.285 USD)
- Helicopter rescue up to 6000 m.
- Home transportation
- All medical expenses
- Covers the entire world

Forna Sovjetblocket/Himalaya/Hindukush/Karakoram. Tillstånd, byråkrati och/eller dyrt! Pakistan är har flest 7000 metersberg i världen och du klättrar gratis upp till 6500m. Tillstånd krävs dock. Du stämmer av med myndigheterna i Islamabad innan och efter expeditionen.

Lycka till!

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg