Billig vintersovsäck?

Man blir ju bra sugen på en sån. Nån som provat den?
Hade annars tänk dra och köpa Julas säck då jag hört från några vänner att den på Biltema kan kännas lite trång.. :/

I en vintersäck brukar jag sova i sovsäckslakarn med ylleunderställ på. Det får aldrig bli för trångt för då minskar du effektiva loftet. Innerkragar gör det lättare att behålla värmen. När det är riktigt kallt ute behöver du sannorlikt dubbla mössor inne i säcken, kontrollera att allt får plats. Begagnademarknaden kan ge minst dubbelt så bra säck för pengarna.
go tur

Senast ändrad:
Ngt billigare socsäck

Ett tips på en något billigare sovsäck
http://www.getcamping.se/kagegorier/sova/sovsackar/vandringfriluftsliv/easy-camp-devil-300.html

Jag köpte en i sommar och hitintills har den fungerat bra. Har inte sovit i den när det varit kallare men när det var lite svalare nätter i somras var den nästan lite för varm. Jag kan väl känna mig lite tveksam till angiven extremtemp. Den skall väl testas nu i höst vid tillfälle. Den har en innerkrage, skön insida. En nackdel är en dragkedja som kärvar lite och är lite knölig att dra igen när man ligger i säcken.

Man blir ju bra sugen på en sån. Nån som provat den?
Hade annars tänk dra och köpa Julas säck då jag hört från några vänner att den på Biltema kan kännas lite trång.. :/

Provlåg en Biltema säck (-10) häromdagen av ren nyfikenhet och för mig på 182cm och 75kg kändes den inte direkt trång. Packa upp en och titta på den, passa på att syna den. Verkar vara mycket säck för 249:- Den tar dock plats och väger 1,9kg.

...mobile

Ni som använder/använt/äger en Biltema -10 sovsäck kanske kan svara på hur långt ned blixtlåset går att dra?

Framgår inte av bilderna på deras hemsida riktigt.....

Tacksam för svar :)

Blixtlåset går faktist nästan hela vägen ned blir en grund balja som man borrar ned fötterna i.
Ganska perfekt när man sover med den som täcke som jag fått göra på mina turer nu senast.
Några plusgrader och underställ.

Tack för svaret Troy.

Tänkte eventuellt använda den som en socka runt min hammock eftersom min UQ är på gränsen.
Med ditt svar i baggaget så är det värt en tripp till Feltema i helgen.

From da Phone

Biltema har rea på -10 sovsäcken http://www.biltema.se/sv/Fritid/Fri...Sovsack-och-liggunderlag/Sovsack--10-C-26497/

149 spänn - som hittat.

Dom flesta kommer och sova väldigt ledigt och fint i den i -5 naken och med lite underställ nedåt -10
Jag har med underställ/mellanlager,balacklava,yllesockar och handskar sovit ned till -25 så man måste inse att det är mycket sovsäck för pengarna.

Fin som sova bredvid eld/vindskydds/slarv sovsäck då man inte behöver vara så rädd om den

Strax under 2kg i vikt - enda nackdelen är att om man är lite stor eller längre än 180 så kan den börja och bli trång

Biltema har rea på -10 sovsäcken http://www.biltema.se/sv/Fritid/Fri...Sovsack-och-liggunderlag/Sovsack--10-C-26497/

149 spänn - som hittat.

Dom flesta kommer och sova väldigt ledigt och fint i den i -5 naken och med lite underställ nedåt -10
Jag har med underställ/mellanlager,balacklava,yllesockar och handskar sovit ned till -25 så man måste inse att det är mycket sovsäck för pengarna.

Fin som sova bredvid eld/vindskydds/slarv sovsäck då man inte behöver vara så rädd om den

Strax under 2kg i vikt - enda nackdelen är att om man är lite stor eller längre än 180 så kan den börja och bli trång

Ska fan köpa den. Min ajungilak sovsäck jag har nu väger 1.6kg och är för -5, men den var lite kylig sist jag använde den någon grad runt nollan. Tvivlar på att den kommer att vara mycket varmare, men för 150 spänn så är det värt att testa. Skönt att slippa vara försiktig med den.

Jag sover alltid näck. Spelar ingen roll om jag är hemma, i skogen eller hos svärföräldrarna. B-)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
wajder Billig och kompakt sommardäck? Bo och sova 2
Davva2 Rymlig, billig förstärkningssäck Bo och sova 18
Sebail Slutval säck 3-säsonger, lätt och billig Bo och sova 22
seww Billig ersättare av Hilleberg Rajd Bo och sova 2
nicko_ Tips på billig och lätt sovsäck Bo och sova 12
Ulvskog Om du behöver en billig 2 person tält Bo och sova 8
mxsr Tips på billig tältkåta Bo och sova 11
Mrtowle Billig dunsovsäck + liggunderlag Bo och sova 27
filippus Billig sovsäck Bo och sova 3
mrbambocha Campa i Afrika: lätt, kompakt, billig utrustning Bo och sova 13
WildHeart Billig 3-säsongs sovsäck? Bo och sova 14
ABL Billig kåta Bo och sova 9
bredviken Billig tältkåta? Bo och sova 2
Outsider "Billig" Tältkåta på fjället? Bo och sova 1
graylingman Billig o bra dunsäck? Bo och sova 2
snurr Billig telt Bo och sova 4
mrhandley Billig liten sovsäck Bo och sova 5
pergust Lätt/Liten/Billig/Varm Sovsäck sökes Bo och sova 3
sundancekid Billig & lätt sovsäck? Bo och sova 28
Tigger En billig handduk! Bo och sova 1
Billig och enkel tältväv - var? Bo och sova 0
KikiLife Vintersovsäck Bo och sova 4
vandrafjäll Galet loppisfynd av min fru 🙂 Stor vintersovsäck med dunfyllning Bo och sova 20
friluftsbruden Vintersovsäck till kvinna Bo och sova 19
triptrapp Vintersovsäck Marmot CWM MemBrain team Bo och sova 8
Tundraman För varm vintersovsäck Bo och sova 6
Peter. Notstrand Vintersovsäck Bo och sova 1
fjellinden Vintersovsäck Haglöfs Tarius -18? Bo och sova 13
moamarschall vintersovsäck Bo och sova 7
wickwire Vintersovsäck större Bo och sova 6
Stenistöveln Vintersovsäck från Noname kinabutik? Bo och sova 16
hannulan Temperatur vintersovsäck Bo och sova 24
Jamte Vilken vintersovsäck? Bo och sova 1
ingemar. Höst- & Vintersovsäck Bo och sova 9
afuecker Vintersovsäck Bo och sova 4
Lite Vintersovsäck Bo och sova 41
styrbjörn vintersovsäck Bo och sova 15
afro ny vintersovsäck Bo och sova 4
Marris Tips på vintersovsäck? Bo och sova 1
Lystorp Vintersovsäck Bo och sova 9
joask202 Vintersovsäck för knattar? Bo och sova 5
Vintersovsäck=-12grader Bo och sova 37

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg