De som själva cyklar på hojar som kostat femsiffrigt brukar inte vara särskilt positiva till billiga cyklar. Det är väl samma fenomen som Hilleberg: Man vill inte erkänna att det finns billigare saker som skulle fungera lika bra.
Sambon och jag köpte för många år sen varsin Logan-cykel på Coop Forum (de kostade 3000 då, men det var nästan 10 år sen), de har vi cyklat två somrar på Gotland med och sen använt regelbundet hemma (med barnstolar och cykelkärra efter att vi fått barn). Vet inte om man ska kalla det långcykling iofs, för fantasterna här så är väl 50 mil mer en förmiddagsetapp än en veckoetapp. Men vi har ju då cyklat en hel del i skogen, på stränder och i vattenfyllda traktorspår tvärs över en strandäng.
Det enda som gått sönder (av sig självt) på våra cyklar är däcken (som spruckit). Fast då ska det ju villigt erkännas att jag har demonterad och gått igenom allt på cyklarna utom vev- och styrlager. Tyckte liksom att ska man ut och cykla sådär så bör man ju kunna meka med cykeln själv. Fast den knäckta framgaffeln som jag råkade ut för i Slite fick jag ju lämna in för att få fixad. Tips: Är du på väg ner i en grop i asfalten så tvärnita inte precis när du kör ner i gropen, det är inget kul att nästan volta med hojen.
Glöm inte bort att du kommer behöva väskhållare fram också, det sitter sällan monterat från början. Och köper du en sån där föreslagen 10000-kronors som reas för 6000 sitter det nog inte nån packhållare bak heller så de där 6000 hinner bli 6500 innan du kan sätta på dina väskor på cykeln (och väskorna är inte gratis heller).
Alla såna där små tillbehör kostar en del så det sticker iväg rätt snabbt om man inte har tänkt på det i förväg. Flaskhållare, packväskor, pump, verktyg etc behöver man ju också, och ska man cykla på natten måste man ha lyse.
Visst är en cykel för 10000 bättre, men frågan är om du behöver så pass bra cykel? Skulle man alltid köpa det "bästa" så skulle plånboken bli rätt tunn till slut.
[Ändrat av nermander 2003-09-01 kl 08:27]