• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Bilköp för kajakägare

Jag ska köpa ny bil, nåt jag blir nöjd med den här gången.

Jag har en rad krav på bilen, bland annat att det ska vara smidigt att frakta kajaken på. Vad bör jag tänka på för att det ska vara det.

Hur långt mellan takräckena behöver jag ha för att kunna transportera båten (ca 5.5 m)?
 
Ford focus är i många avseenden en praktisk bil - Jag lyfter upp kajaken själv i de flesta fall
MEN - avståndet mellan bågarna är fast på vissa årsmodeller - 70 cm är i kortaste laget för en kajak på 585 cm - även med thules kajakhållare som annars anpassar sig bra och är stadiga. Hävstångseffekten i gupp blir stor och det är svårt att finna bra fästpunkter i bilens front...

(detta gäller för en del andra fabrikat också i dagens utbud)

Se till att få "rails" på taket - då går det att flytta bågarna efter behov.
 
Den lite sportigare varianten är Peugeot 407 kombi med rails och glastak, blir som att paddla fast omvänt då man ser himlen genom taket samtidigt som man ser konturerna av kanoten.lol

En praktisk Golf variant med rails funkar i alla lägen har långa rails för takbågar.
 
Volvo V 70 om det ska vara något nyare, själv köpte jag en gammal 945:a som andrabil och främst som kajakbil. Grymt långt tak, hur bra som helst att köra kajakerna på.
Vi har två Pegutter på jobbet (nya så gott som) och det är nog det sämsta jag ar provat, billigt och inte bra! LoL