Biljetterna ligger på bordet, det mesta är inköpt...

nu återstår bara att portsjonspacka maten, lägga allt i slutna plastpåsar allt det där som tar sån tid.
Om tre veckor bär det av till Katterjåkk och sedan Fjällklubbens stuga vid sjön Katterjaure, söder om Riksgränsen vidare söderut, passera Nallostugan, sedan avsluta i Abisko, se turen http://www.utsidan.se/trips/view.htm?ID=113 med tillhörande preliminära färdspår http://www.utsidan.se/tracklogs/view.htm?ID=326.

Nu funderar jag på om jag är ensam "utsidare" i dessa trakter de första veckorna i september (1-11/9) eller om jag kanske kommer att stöta på någon av er under min vandring. Alltid kul att träffas "IRL". Hör gärna av er!! (här eller via mail)

Ha de' ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen

I tankarna är jag alltid där...

HåkanF

PS. Claes, jag tänkte faktiskt på dig under min Arjeplogsvandring. Du har skrivit att du älskar vattenfall. Vi följde fantastiskt vackra vatten på denna vandring. Kika in på min blogg.

Inte exakt då, men en dryg vecka tidigare! Utgår jag förmodligen från Riksgränsen, ner mot Unna Allakas, Alesjaure och vidare mot Keb/Nikkaluokta. Har dock lite lösa funderingar på att starta i Katterat på Norska sidan och nå Unna Allakas därifrån istället , vi får se hur det blir :)

Vandra på Abiskojaures nordvästsida?

Jag kände att jag hborde ha lite tid kvar när jag närmade mig Abisko och att en tur upp i Kårsavagge skulle sitta fint innan jag gick ner till turiststationen. På kartan hittar jag dock inte något ställe där det går att ta sig över Abiskojåkken, innan man kommer ner till Abisko. Är det så? och i annat fall var kan man komma över.
Om det inte går att passera, är det någon som har tips på hur det är att gå på nordvästsidan av Abiskojaure och därifrån ta sig upp i kårsa vagge. Är det besvärlig terräng? ser ut som om det är skog på satelitbilderna, är det sumpigt mm. mm.

Tcksam för snabbt svar, åker upp på måndag! :)
MVH ///Claes

Jag kände att jag hborde ha lite tid kvar när jag närmade mig Abisko och att en tur upp i Kårsavagge skulle sitta fint innan jag gick ner till turiststationen. På kartan hittar jag dock inte något ställe där det går att ta sig över Abiskojåkken, innan man kommer ner till Abisko. Är det så? och i annat fall var kan man komma över.
Om det inte går att passera, är det någon som har tips på hur det är att gå på nordvästsidan av Abiskojaure och därifrån ta sig upp i kårsa vagge. Är det besvärlig terräng? ser ut som om det är skog på satelitbilderna, är det sumpigt mm. mm.

Tcksam för snabbt svar, åker upp på måndag! :)
MVH ///Claes

Den bro över Abiskojåkka som fanns vid leden från Kårsavagge är borta och leden är omdragen ner till vägen i Abisko.

Det går dock att gå över från Abiskojaure. När jag gick där för snart tio år sedan var det dock svårt att hitta en stig och det var ganska snårigt i skogen innan man kom upp på kalfjället. Men jag tror att det är fler som gått där på sistone och det kanske har blivit en liten stig upp. Hur som helst så går man från stugorna stigen in i skogen parallellt med stranden och viker av rakt uppåt fjället.
Det är lite brant på sina ställen i nerstigningen mot Kårsavagge så det gäller att hitta rätt ställe att gå ner på. Men med lite sidförflyttningar ska det inte vara några problem.
Det är bäst att sikta på att gå lite väster om den lilla toppen 1150.

Genomfört och snart på väg hem

Jag sitter just nu på Abisko turist, och väntar på att tåget ska gå,efter genomförd vandring. Fick skippa Nallo :( eftersom vägen ner från Katterjaure tog längre tid än planerat. Tog in på Alesjaurestugorna i två nätter istället (härlig nastu) Annars har jag följt planen, Låg en natt vid Sjangeli, bra och vacker tältplats, han inte gå förbi gruvorna dock. Elva mer eller mindre härliga dagar på fjället. Återkommer med mer när jag kommer hem (drygt 20 timmar tågresa... Suck)
Ha de' ///Claes

Låter härligt Claes! Själv höll jag mig längre söderut, traskade runt lite solo i Rogen förra veckan. Höll på att inte bli några fjäll i år, men så kunde jag ju inte ha det :)

Sommarens blider!

Nu har jag fått ena halvan av ändan ur vagnen och laddat upp vandringsbilderna och en del vackra videoclip på min hemsida värt ett besök. Jag hade svårt att sortera bort bilder så det blev över 300 bilder... så ha gott om tid! ;-)
Har inte haft tid att börja skriva rent reseberättelsen än (den ändan är kvar i vagnen) hoppas kunna börja nu i vår.
///Claes

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vildmarkare Någon som vet varför biljetterna norrut inte släppts än? Fjällvandring 1
BeatriceK Fjällräven Classicmedverkan verkar gå om intet, biljetterna slut :-( Fjällvandring 6
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Ramuu Ligger något fjäll 5-7 timmar från Göteborg? Fjällvandring 6
Göran_ Vart på vägen till Pårek (från kvikkjokk) ligger "vadet"? Fjällvandring 4
StenenT Var ligger platsen Fjällvandring 4
Örnsätrarn Var ligger detta stenblock? Fjällvandring 37
gerritholl Var ligger Måskåsj-gammen (någonstans mellan Vájsáluokta och Fjällvandring 0
gerritholl Var ligger Arvidssonstugan? Fjällvandring 10
Nehrert Var ligger Niak? Fjällvandring 10
bergtagen.skogstok Vem/vilka ligger bakom "Sarekonline.com"? Fjällvandring 4
Håkan K Var ligger Tielma-vadet? Fjällvandring 11
Jätte Micke Vart ligger Kärrkevagge? Fjällvandring 7
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
veni Vandra på Lofoten Fjällvandring 12
Maalla Sitojaure-Skierffe-Sitojaure, görbart på en dag? Fjällvandring 6
Annero90 Aktuell status på jojoleden Fjällvandring 2
seasteel Förslag på tältplats/vandring i Finnmark? Fjällvandring 0
Mr.H Vikt på tält Fjällvandring 33
kurax Tips på tält för turer med hund och barn Fjällvandring 1
Slitzer Vad är detta föremål som står på en fjälltopp? Fjällvandring 15
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 5
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 11
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg