Bilfria turer med barn ?

Har du tips och kanske också erfarenhet av trevliga cykelturer där barnen kan följa med (7 - 11år). Jag letar efter både dagsturer och turer med övernattning.
Dagsturerna bör ligga i närheten av Stockholm. Jag har sett lite notiser om helt bilfria leder, har ni provat någon.
 
Järvafältet?

Järvafältet kan kanske vara ett alternativ? Det är helt bilfritt, fina grusvägar, inte mycket backar. Där finns ju också raststugor och djur som kan ge omväxling när cyklingen börjar kännas jobbig för barnen. Bil dit är ju enklast, annars kan man kanske ta pendeln till t.ex. Helenelund eller Häggvik - då blir det ju en icke-bilfri transportsträcka en bit, men det kanske de klarar?

Funderar själv på att ev ta med en 10-åring till Norrtälje i sommar och då ev. ta pendeln till Märsta eller så och börja där, för att slippa värsta stadstrafiken. Sen övernatta nånstans på vägen. Vet dock inte om det finns någon billig övernattningsmöjlighet runt Rimbotrakten, vill inte släpa tält. Men detta är bara vaga tankar än. Kommer du på nån bättre idé så hör gärna av dej!
 
Kombinera med båt

7-åringar cyklar inte så långt. I första hand skulle jag välja en tur i grannskapet.

Om du skall satsa på en heldags eller övernattningstur. Ta t ex Waxholmsbåt till Utö eller en mindre närmast bilfri ö som t ex Nämdö Öja (Förutsätter bil till Saltsjöbaden respektive Torö).

Lycka till Thure
 

Liknande trådar