Tack för alla svaren, välkomnar fler!
Går det att vara bara 2,1 personer i en Onyx 5 utan att frysa? Det är vad som oroar mig, annars kittlar tanken på en tipi så att jag helt glömmer bort att titta på priset...
Vilka tillbehör behövs från början? Funderar på golv/innertält, kamin m.m.
Tältet är inte till för att värma, det är till för att skydda dig mot regn och blåst. Sovsäck och/eller värmekälla står för värmen. Du kommer inte uppleva en kåta kallare än ett tält.
Snarare kommer du uppleva den varmare, då det blir ett väldigt trevligt klimat i en kåta med bp-duk. Dels p.g.a. höjdskillnaden mellan in- och utluft (bra ventilation när det krävs), men även p.g.a. att tältduken andas väldigt bra.
Tillbehör efter behag. Jag hade nog valt en låg tältsäng före golv om det var frågan om bil-camping, men återigen - du kan klippa till ett golv av valfritt tungt material för en billig peng då vikten inte är ett problem. Golvet hindrar markfukten, vilket är bra på vissa marktyper (t.ex. gräsmatta).
Gaslykta eller fotogenlykta för ljus. Gaslykta är smidigt, lyser starkt, och är steglöst ställbar. Ger ifrån sig ett pysande ljud. Fotogenlykta lyser inte lika starkt, men är i gengäld ljudlös.
Som värmekälla kan man välja diverse lösningar. Ska du bara ut om sommaren krävs inte mycket, så du ska nog titta på en sprit- eller fotogenvärmare. Det finns en spritvärmare som heter Origo HeatPal, men jag är inte så förtjust i den. Bara 1,5kW (räcker iofs gott om sommaren) och bränslet räcker bara några timmar. Dessutom är den dyr. Hittar du en begagnad för ett par hundralappar är det en bra pryl.
En fotogenvärmare på 2-4kW drar kring 0,2-0,3 liter/h på full gas och tanken räcker i ofta kring 20h på full gas. Jag har en på 4kW, och den klarade av att värma min safir 7 till +15 grader (60cm ovan mark) när utetemperaturen var -15 grader.
För att barnsäkra värmekällan kan man sätta upp kompostgaller som ett staket.