Bigwall?
Den allmänna uppfattningen bland erfarna klättrare är: Bigwall är en bergvägg som tar minst två dygn att klättra samt innehåller stora mängder aidklättring.
Detta är den korta och snabba förklaringen, MEN som vanligt så bör man fördjupa sig lite mer om man vill veta exact vad som gäller...
VARNING! (det finns en viss risk att detta kan bli ett tämligen långt svar, så om du inte har tid att fördjupa dig ytterligare, sluta då att läsa här.)
BIGWALL!
En stor bergvägg, minst 400 meter hög, som är så brant och slät att den i sin helhet klättras omväxlande med aid och mindre inslag av friklättring. (Aid förklaras längre ner på sidan.)
Sällan mindre än 10 replängder, oftast 15 till 40 replängder.
El Capitan i Yosemite är en känd bigwall och har leder
som ligger mellan 16 och 35 replängder. Andra kända bigwalls är; Half Dome, Petit Dru, Trollväggen, Great Trango, Mt Thor, Rakekniven och Cerro Torre.
När det gäller tidsåtgången:
Om man tar alla lyckade klättringar av en viss led och räknar hur lång tid det tog för MEDEL-replaget att klättra leden, så är det det som bestämmer hur "stor" turen är. (Endast Onsight.bestigningar förstås).
Anm; angående de record som nämns av Mezzner och Tuvesson så kan de förklaras med att de som satt recorden har ÖVAT in lederna.
Ta t.ex Hans Florin (en trevlig och väldigt snabb klättrare) som klättrat the Nose över 80 ggr! Eller Hüber bröderna som i sommras klättrade Zodiac, det är förmodligen den LÄNGSTA bestigningen av den leden, över 60 dagar! Vilket till slut mynnade ut i den snabba klättringen.
När jag i sommras klättrade leden "Zenyatta Mondatta (A4)" så jobbade Alex & Thomas på Zodiac, bara ca 150 meter till höger om oss, vi ledde A4 replängder snabbare (onsight) än vad de gjorde när de övade in sina moves...
Min första klättring av Half Dome (24 replängder) tog tre dagar och två nätter, nu har jag klättrat den på 8 timmar! Jag har övat, men normal/medel är fortfarande minst två dygn för de flesta klättrare... Och jag personligen ser den fortfarande som en Bigwall.
AIDKLÄTTRING!
Graderingen i Utsidans förklaring stämmer ganska bra, men eftersom man också graderar fara, så kan den vara mycket subjektiv.
Som avslutning kan jag nämna att det finns A2 repor som är som A3, A3 som är som A1 och för att förbrylla ännu mer så finns det A3 repor som är A4. Men A1 är alltid A1.
A1 Alla säkringar är bra, LÄTT.
A2 Alla säkringar är ganska bra, Ganska Lätt.
A3 Alla säkringar är ganska dåliga, Ganska Svårt.
A4 Alla säkringar är dåliga, Mycket svårt.
A5 Alla säkringar är mycket dåliga, Väldigt Svårt.
Inte lätt att få ut något vettigt av det här men eftersom det bara är fem steg på svårighets/farlighets skalan så blir det väldigt grovt. Var dock säker på att grund-meningen är att A1 skall vara lätt, A3 väldigt,väldigt svårt och A5 väldigt,väldigt,väldigt svårt - sedan så får man ta resten med en nypa salt.
PEACE