Jag undrar om det finns något beteendevetenskapligt begrepp eller någon liknande vetenskaplig term för följande som jag kallar "första pangade rutans princip". Få människor pangar en ruta i ett för övrigt helt hus men om ett hus har en pangad ruta och ser lite tilltufsat och övergivet ut verkar det gå snabbare innan det pangas en ruta till och en till och en till. Förfallet tilltar snabbt då "första rutan pangats".
Finns någon bra term som beskriver detta fenomen?
För att vara tydlig är det inte skadegörelse/vandalism jag vill åt utan själva accelerandet då första steget tagits.
För att förstå lite typen av ord jag söker så finns t ex ordet "lagereffekten" som används i diskussioner om gränshandel och (begräsnning av) import av alkohol. Där används begreppet "lagereffekten" för att beskriva att den som har ett stort lager (av alkohol hemma) konsumerar (dricker) mera än den som har ett mindre(/inget) lager.
Finns något liknande ord för det jag kallar "första pangade rutans princip"?
/Patrik
Finns någon bra term som beskriver detta fenomen?
För att vara tydlig är det inte skadegörelse/vandalism jag vill åt utan själva accelerandet då första steget tagits.
För att förstå lite typen av ord jag söker så finns t ex ordet "lagereffekten" som används i diskussioner om gränshandel och (begräsnning av) import av alkohol. Där används begreppet "lagereffekten" för att beskriva att den som har ett stort lager (av alkohol hemma) konsumerar (dricker) mera än den som har ett mindre(/inget) lager.
Finns något liknande ord för det jag kallar "första pangade rutans princip"?
/Patrik