Bestick!

Ja, alltså inte att äta med, utan att navigera med.
Eller åtminstone mäta avstånd med.

Jag använder min lilla fickkniv som passare när jag skall mäta avstånd på kartan. Ofta finns det ju två spetsiga verktyg på densamma. Man viker bara ut dessa två och passar in dem mot avståndsskalan på kartan!

Förvisso kan man ju ta med sej en passare för ändamålet. Men sitter man på någon frekventerad hamnkrog och planerar nästa etapp, så ser det ju mycket tuffare ut att mäta såhär! :)

Det är ju skitviktigt för den råbarkade imagen, juh! Tänka bara på Crocodile Dundee, när han låtsades raka sej med machetan...

Strmbrg, som dessutom lagt in distansminut/kilometer i valutaomvandlaren i mobilen...

Fiffig passare...

...men använder man laminerade kartor eller kartfodral i plast så är nog inte knivspetsar särskilt lämpliga att använda!

Joakim

Nagelpetare, nja...

Nagelpetaren kan nog fungera, men impafaktorn på en nagelpetare är betydligt lägre än den hos knivblad när man passerar nyss nämnda hamnkrog...

Marcus

Ja, men okay då...

Ta två macheta, bind ihop dem med en rejäl härva blåstång.
Nu har du den optimala imponatorpassaren!

:)

Strmbrg,

Re: Ja, men okay då...

Strmbrg; sa:
Ta två macheta, bind ihop dem med en rejäl härva blåstång.
Nu har du den optimala imponatorpassaren!

Strmbrg,

Vadå blåstång, var hittar du den på krogen? Ta bordsduken vetja (eller kanske kyparens/bartenderns slips?)!

//p-a

Ja, men va-faan...

En äkta kvasisjöbuse klafsar naturligtvis in på sjappet fullt insvept i havets alla läckerheter. Sålunda erfordras endast lite dricka. Och just därför...

På Oaxen-krogen (favorit i repris):

Efter en halvtimmes övning i tålamod, på den mycket glest besökta verandan...

"Hej! Vill du beställa?.."
"Har ni Guinnes?"
"Eh? ...Nä,.."
"Nåt annat mörkt öl?"
"...Vi har Urquell..."
"Mjae, den är ljus, förstår du. Du kanske menar Murq-uell?"

Jodå, det är sant.

Strmbrg,

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg