Besökstryck Kaitumområdet

Sitter och planerar inför sommarens tur och har fastnat för området kring Kaitum då vandringen kan kombineras med trevligt fiske.

Efter att ha varit i Sarek ett par gånger under högsäsong, så har jag lite skräck att hamna i ett område som är fullt med folk överallt.

Runt fiskecampen Tjuonajokk är det förstås fullt med folk, men hur är det söder om Kaitumälven? Planerna lutar nu mot att vandra på södra sidan älven från Fjällåsens station och avsluta i Nikkaloukta.

Tacksam för svar!

För 20 år sedan fiskade jag på älvens norra sidan nedanför nedersta Kaitumsjön. Det var på sträckan Lietiksavon ner till Tertojokk. Fanns inga andra fiskare, fisket var lysande. Sträckan är nu ett kvoterat vatten, mer info på
http://www.lansstyrelsen.se/Norrbot...fiske/fjallfiske/fiskekort/Pages/default.aspx
På norra sidan fanns då en fin stig som nu möjligen är igenväxt. Utan att säkert veta tror jag att södra sidan av älven är svårframkomlig. Att avsluta i Nikkaluokta blir dessutom ogörligt för då måste du ju korsa älven. Sammanfattningsvis: ska du vandra från järnvägen är Kaitum en bättre utgångspunkt. Älven är farbar med båt en lång sträcka ovanför järnvägsbron så ett alternativ är att ordna med båttransport första sträckan.

Tack för svaret! Jag tänkte ordna båtskjuts genom Tjounajokk, så jag kommer över älven.

Men är kanske älven vadbar på någon plats?

Är det någon annan som har erfarenhet av området?

Senast ändrad:
Ingen trängsel

Vandrade sträckan Holmajärvi, Tiertojokk, Nikkaluokta för ca tio år sedan och kunde konstatera att det var lite folk i dessa trakter. Under fem dagar träffade jag bara på två danskar.

Jag har fiskat vid Lietikk och vid Tjirtjam, alltså både nedströms och uppströms Tjuonajokk. Inte vadbart!

Jag kommer medföra flytring. Tror du att det är möjligt att ta sig över med denna i något sele?

Lite vågat kanske, men folket på Tjuonajokk är inte så sugna att hämta upp en vandrare på andra sidan älven.

Senast ändrad:
Folk lär du slippa 😀

Hejsan.

Har varit i "området" på tre olika turer (två på vintern) och har hittills inte träffat på en enda människa. Närmaste vi kommit var att vi såg några scotrar på håll en av dagarna. MEN, då har vi förvisso gått lite längre söder ut än det som jag får känsla av att du tänkt dig, dvs inne i Sjaunja.

Följer man själva Kaitum älven lär sannorlikheten att träffa på andra öka, men min gissning är att även där lär besökstrycket vara klart lägre än i Sarek.

Dock ser det ut att vara bitvis väldigt blött och svårframkomligt nere längs själva älven, om man nu inte kan gå på själva strandbrinken?!? Och, kan man väl tillägga, samma sak gäller till stor del även för Sjaunja. Är avsevärt jobbigare att gå genom Sjaunja än genom Sarek, så lite kortare dagsetapper är ett tipps 😀

Vad det gäller att ta sig över större älvar och även sjöar hade vi med oss en så kallad pack raft från Alpaca (http://www.alpackaraft.com/packrafts/) som fungerade hur bra som helst. De lättaste väger inte mycket mer än en flytring och ger helt överläsna egenskaper om man vill använda den som "kanot".

/ Stefan

Kaska Kaitum, Tjikompakte Tjirtjam...

det finns många sköna namn I området och jag har varit mycket där så det väcks vackra minnen.
Har Vandrat, skidat och paddlat från/till Kaitum från/till Tjunajokk även om det var ngr år sedan senast. Har också vandrat/skidat från Nikka till Tjunajokk och sedan ned till Langas.
Det går en bra led från Kaitum hpl på norrsidan älven delvis kombinerad med skoterled. Den är lätt att vandra och det är ca 50 km till Tjuonajokk och Inga svåra vad. I min ungdom gjorde jag denna vandring på en dag men 2 är att rekommendera. Det finns många bra ställen att tälta efter vägen. Från Tjuonajokk till Nikka är det ca 30 km och det går man lätt på en dag, dock varning för vadet over Girjasjokk vid mycket vatten, men numer finns det en bro over om del är hel...
Jag har också paddlat medströms från Kungsleden I väster ner till Kaitum hpl. Vi kom via Satishuare/Pätsasj och Teusajaure och lyfte sedan till Padje Kaitumjaure. Det vi då såg av sydsidan av älven inbjöd inte till vandring. Det finns inte mycket leder söder om älven och det är också numer naturreservat I Sjuanja.
Det finns mycket fågel och vilt tex fjällräv och järv I området. Det är inte mycket folk I dessa trakter mer än runt Tjuonajokk (fiskare) och en del skotertrafik på vintern. Så jag kan definitivt rekommendera området och det går även att vandra väster ut upp till Kungsleden men då måste man fixa skjuts over älven för att ta Kaitumsjöarna på sydsidan och först öster om Läffa och ta Livamvagge på slutet mot Kungsleden
(Jag lärde känna en samefamilj som bode bofast I Tjuonajokk därav manga minnesvärda besök, men naturen I områden är också inbjudande.)

Vandra väl //Omar

Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cloud76 Lapplandsfjällen/Kaitumområdet - vägar ut i terrängen Fjällvandring 5

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg