Besök Vadvetjåkka NP

Kommer om en knapp vecka besöka Vadvetjåkkas nationalpark.
Tar gärna emot tips om t.ex. lämplig tältplats, eventuella svårigheter till och från och hur det är att ta sig fram i nationalparken.
Undrar även om det finns någon stig från stationen Kopparåsen ner till Europavägen?
 
Jag har bara varit här en gång. Vi lyckades stiga av tåget i Kopparåsen eftersom det blev tågmöte, annars stannar inte tåget här. Men från stationen (hållplatsen?) går det bilväg ner till europavägen och leden norrut.

Lättgånget till bron över Njuoraluspi. Vi valde sedan att gå längs stranden västerut till viken och sen rakt norrut till parkgränsen och vadet över Vádvejohka. Här finns fina tältplatser. Som du säkert vet är parkens södra del ett stort våtmarksområde där jag gissar att vegetationen och vattnet kan vålla problem med framkomligheten.

Vi valde sedan att gå västerut till Riksgränsen så jag vet inget närmare om hur det är att gå i parken. Men utsikten är fantastisk mot Träsket!
 
Tack för tipsen. Antog att det måste finnas en anslutning till vägen men Fjällkartan ger ingen sådan antydan så bra att veta. En tålmodig SJ-säljare på Centralen i Stockholm lyckades klara ut att det gick att köpa biljett till Kopparåsen så en sådan har vi men bäst att säga till konduktören.
 
Här finns dokumentation från min egen lilla tur till Vadvetjåkka för några år sedan, som kanske kan vara till någon hjälp. Kort sagt är det förenat med visst krångel att ta sig till och från parken -- men det är värt det. :)
 

Liknande trådar