• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Beslutsförlamning – PDA, GSM, GPS?

Bakgrund:
Min PDA, en Palm Pilot 5000, börjar bli för gammal. Det händer ibland att den inte alls vill vara med. Kanske begripligt eftersom jag slitit på den i många år.
Jag ”behöver” med andra ord en ny pryl med PDA funktioner.

Min GSM telefon, en Ericsson SH888, börjar också kännas lite trött. Den går kanske att rädda med ett nytt batteri – men det känns inte riktigt som rätt lösning för denna telefon. (Min Nokia 2110 har däremot i dagarna fått ett helt nytt batteri.)
Alltså: Jag ”behöver” med andra ord även en ny telefon.

Begränsningar:
Jag vill kunna synkronisera min privata telefon med min privata PC. I synnerhet om jag använder telefonens lagringsmöjligheter i någon större utsträckning. Men jag vill definitivt inte köpa Office paketet för att få Outlook. Jag har som privatperson inget behov av detta stora paket. Om jag hade det skulle jag kunna använda högst 1 % av det. Även Works, som jag har, är egentligen för stort. Det är bara ungefär 5 % av det som jag använder. Med andra ord – Synkronisering med Outlook är för min del så gott som utesluten. SonyEricssons telefoner verkar kräva Outlook. Några andra alternativ har jag i alla fall inte kunnat hitta på deras websidor. En direkt fråga till supporten ger för övrigt samma svar. Det är Outlook och endast Outlook som kan användas för synkronisering. Detta gör PDA funktionerna i telefonen tämligen värdelösa. Det är bara en mycket kort telefonlista som kan bli aktuell såvida man inte kan hitta en tillförlitlig synkroniseringsmöjlighet.

Jag har haft en iPAQ i ett år. Jag hoppas att det var min sista iPAQ.

Önskemål:
En GPS skulle vara roligt att ha. Det kan vara roligt både i båten och i bilen. Man skall inte glömma bilen i sammanhanget. ( Det är bara i bilen som jag har, desperat, saknat en GPS. ) Nu finns flera alternativ där PDA eller telefon kan kombineras med GPS. Om jag skaffar en PDA och/eller telefon så bör det kanske vara möjligt att komplettera med en GPS längre fram.

Alternativ:
Det rätta valet är kanske att köpa en så enkel telefon som möjligt, t.ex. T290, och en bra PDA, t.ex. Zire 72. Men det finns givetvis andra alternativ. Är GPS (Kirrio) + Zire 31 ett fungerande PDA alternativ? Eller är den skärmen för dålig? Kan man få fram information om latitud och longitud i WGS-84 ?
Är T290 tillräckligt bra eller skall man vänta in Z800i för att få även 3G och bättre fart när den kopplas till PCn? Eller byta till Vodafone och V800?
Finns det någon användbar Nokia nuförtiden?
Eller … ?

Sammanfattningsvis:
Jag har hamnat i beslutsförlamning och behöver andra personers kommentarer för att kunna komma vidare. Jag hoppas på hjälp med synpunkter.
 
..ha ha, läser man på för mycket om saker kan det sluta illa ha ha.. nää, jag har inget vettigt att säga för jag kan inget om prylarna.

Men lycka till. =D
 
fniss.. fniss.. det verkar som vi har en tråd som liknar min gamla specialare om den ultimata jackan.. en jacka som skall klara allt från en skogsbrand till en everestexpedition och naturligtvis vara UL och inte kosta mer än 50:-

jag jobbar med datorer och handdatorer dalgligen, även en del telefoner och lite GPS... min erfarenhet är att dom 3 gifter sig ganska dåligt fortfarande.. en PDA med telefon är en bra PDA men en usel telefon, en telefon med PDA är en bra telefon men oftast en rätt oduglig PDA. Ska man sedan änvända GPS oxå så blir det ännu värre, vill man ha en GPS-puck kopplad till en PDA och ha den i bilen och så funkar det men dom e odugliga till friluftsliv..

jag tycker att telefoner har tillräckligt bra kalenderfunktion för att fungera till privatfuntioner, jag har för mig att ericsson inte MÅSTE kopplas via outlook utan att dom har ett fristående program oxå som är rätt bra, så var det innan iaf.. sedan så skaffar man en "riktig" gps separat om man idkar friluftsliv..

min kollega har en HP 6340 med telefon och GPS, PDA funktionen är lysande med allt vad det innebär, GPSén är grym i bilen med rösttjofräsan och sådant.. telefonen är däremot rätt kass men han hävdar att det blev ett jävla lyft när han skaffade bluetooth headset och kör med röststyrning på den..

(själv hatar jag PDA'er.. jag kör den minsta filofaxen som e kombinerad plånka.. samt en vanlig mobil och en "riktig" GPS)
 
BT GPS + handdator?

En lösning kankse är en en handdator: pocketPC, PALM eller vilket OS du önskar kombinerat med en blåtandsGPS (och givetvis BT i handdatorn också). Ett navigeringsprogram i handadtorn och du har en GPS. Välj om du vil ha GSM/UMTS i handdatorn eller inte men som sagt är det lite barnsjukdomsvarning över kombinationerna ännu. Med en ny handdator kan du ju även få in WLAN i bilden.

Vill du t ex köra navigator i bilen är BT-GPS bra då den kan ligga i framrutan medan handdatorn kan var i "GPS-skugga inne i bilen".

/Patrik, som inte heller funnit den ultimata prylkombinationen ännu, ska vi ha med kamera i önskemålen också ;-)
 
Synkronisering

Sony Ericssons SyncML fungerar utmärkt med Outlook Express tack vare min bluetooth-usbadapter från Belkin. Rättare sagt är det Belkins drivrutiner som låter mig välja mellan Outlook och Outlook Express.

Annars kan du använda floAt's Mobile Agent, ett program med öppen källkod som kan snacka med mobila enheter över en COM-port (t ex bluetooth).
http://fma.sourceforge.net/index2.htm

(Faktum är att jag använder OE för epost. Det funkar bra med IMAP och grenade mappstrukturer (jag sorterar via Sieve) och om man bara stänger av förhandsvisningen är OE hyggligt säkert.

Jag surfar dock med Opera eller möjligen Firefox, ifall någon undrar.)
 
Re: Synkronisering

orchid; sa:
...
Annars kan du använda floAt's Mobile Agent
...

Tack för tipset. Jag skall testa detta alternativ. (Jag har en T68i som nosring (se not) från min arbetsgivare som jag kan använda för tester.) Dessvärre ser det ut som om en del viktiga funktioner krånglar. Åtmindstone så misslyckades en del av mina första tester.

(not - När arbetsgivaren betalar så är telefonen en nosring - inte en yuppi nalle!)