I går körde jag min, relativt, nya båttrailer till besiktningen.
Släpet är från december 2016 och förutom belysningen som krånglat till och från, så har släpet
fått jobba på både bättre och sämre "ramper" utan problem.
Har försökt att undvika köra ner hjulnaven under vatten, men har säkert missat det ett antal gånger.
Besiktningen visar att båda hjullagren är dåliga och måste bytas.
Friluftslivet är ju viktigt, så det är bara att kavla upp ärmarna och sätta igång!
Då detta tydligen är ett vanligt förekommande fel på båttrailers, tänkte jag dela med mig av hur jag byter dessa lager:
Först bort med hjulet, det silvriga är navkapseln och det svarta är navet:
Ta bort navkapseln och en mutter visar sig, obs att det finns en tunn "o-ring/tätningsring" under navkapseln.
Min mutter satt som fn, men med våld, vikt och mer våld, så släppte den.
Ta bort navet och det ser ut så här:
Knacka ut lagret från navet, jag använde en hylsa och hamrade på....
Navet och det dåliga hjullagret, i navet ser man att navtätningen sitter kvar:
Här är samtliga delar, förutom navtätningen. Navtätningens "klämring" har jag pillat ut, längst till höger på bilden.
Har nu beställt nya lager och nya navtätningar, sen ska det "bara" monteras på omvänt sätt.
Som jag har förstått, ska lagren "pressas" tillbaka med hjälp av någon slags press, någon sådan har jag inte
så jag får återkomma runt hur jag löser det! Eller har någon ett tips?
Släpet är från december 2016 och förutom belysningen som krånglat till och från, så har släpet
fått jobba på både bättre och sämre "ramper" utan problem.
Har försökt att undvika köra ner hjulnaven under vatten, men har säkert missat det ett antal gånger.
Besiktningen visar att båda hjullagren är dåliga och måste bytas.
Friluftslivet är ju viktigt, så det är bara att kavla upp ärmarna och sätta igång!
Då detta tydligen är ett vanligt förekommande fel på båttrailers, tänkte jag dela med mig av hur jag byter dessa lager:
Först bort med hjulet, det silvriga är navkapseln och det svarta är navet:
Ta bort navkapseln och en mutter visar sig, obs att det finns en tunn "o-ring/tätningsring" under navkapseln.
Min mutter satt som fn, men med våld, vikt och mer våld, så släppte den.
Ta bort navet och det ser ut så här:
Knacka ut lagret från navet, jag använde en hylsa och hamrade på....
Navet och det dåliga hjullagret, i navet ser man att navtätningen sitter kvar:
Här är samtliga delar, förutom navtätningen. Navtätningens "klämring" har jag pillat ut, längst till höger på bilden.
Har nu beställt nya lager och nya navtätningar, sen ska det "bara" monteras på omvänt sätt.
Som jag har förstått, ska lagren "pressas" tillbaka med hjälp av någon slags press, någon sådan har jag inte
så jag får återkomma runt hur jag löser det! Eller har någon ett tips?