Berghaussäckar

Har funderat på att köpa en berghausryggsäck, förmodligen någon av de billigare, Voyager 375, 570, 775, Extreme expedition o.s.v. Har någon testat någon av dessa, är de något att ha?
Tacksam för svar
Harald

Fast bärsystem

Jag har en Extrem Alpin med fast bärsystem som jag låtit sy fast 2 stora Norröna sidfickor på. Säcken är lätt och rymmer nu närmare 70 liter. Den är mycket bekväm att bära med tack vare bärsystemet med utmärkt konstruktion av såväl bälte som ryggplatta, liknande Cyclops serien, du kan bära tungt utan att säcken blir svajig. Priset på säcken är lågt men en nackdel är sömmarna som inte är helt regntäta utan man måste ta med ett regnskydd. Säcken är utmärkt till både skidåkning och vandring. Ett optimum för den som prioriterar komfort och låg vikt.

Jag är generellt sett skeptisk till bärsystem med variabel rygglängd.

M V H

Staffan Ö

urban.norstrom@boliden.se (Urban)

Gäst
Treksport!

På "north star trading" säljer man treksports produkter. Jag har en 50 liters säck som jag använder som korturssäck. Den är mycket bra att ha på ryggen (har även en 80 liters klättermusensäck, modellen granit att jämföra med) så om jag var ute efter en lite billigare rygga skulle jag utan tvekan kolla in treksports större säckar. De finns i upp till 80 liter + sidofickor och man använder cordura 1000!! som väv. Säckarna är väldigt lätta och har fast bärsystem men rygglängden kan förstås ändras dessutom har dem inga "onödiga" detaljer så säckarna är "rena" från tingeltangel. Ca: 1500 kr kostar deras stora 80 liters säck(ar). Med tanke på min erfarenhet av 50 liters säcken (modellen heter "tibet extrem") tycker jag att treksport är ett mycket hett alternativ. Treksport har en hemsida men den är bara på tjeckiska (tror jag!). Man kan dock se hur säckarna ser ut samt storlek.

http://isd.donin.com/treksport/treksport.htm´

MVH Urban.

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg