Berghaus

..Och jag har en Atrek Pro.. Berghaus ryggsäckar har mycket gott rykte här i England, kanske motsvarande Haglöfs i Sverige. Och priserna är nog lite lägre här, kolla tex http://www.berghaus.co.uk , och jämför priserna utefter aktuell valutakurs.
 
dante; sa:
Vilken säck är det du har frågor om? Har själv en Berghaus Atlas.

Jo jag undrar lite grann över Berghaus Atlas, det verkar vara en mycket bra ryggsäck, men jag undrar lite över längderna eftersom axelremmarna inte är ställbara.
Sedan undrar jag lite över kvalitén och komforten.
Känns den skön att bära, eller finns det något i ryggsäcken som inte är riktigt oki.
Antar att du haft ryggsäcken ett tag så jag undrar hur tycker du att kvalitén är?

Själv har jag en Haglöfs Victor 100L
Är ca 160cm

/simon
 
Northstar; sa:
Sedan undrar jag lite över kvalitén och komforten.
Känns den skön att bära, eller finns det något i ryggsäcken som inte är riktigt oki.
Antar att du haft ryggsäcken ett tag så jag undrar hur tycker du att kvalitén är?

Simon jag köpte min Atlas 1995, det har kommit en uppdaterad version nu. Men jag trivs så in i bomben med just min Atlas så jag har inte brytt mig om att titta efter någon annan säck.

Kvalitén och inställningsmöjligheterna är super. Se bara till att du köper en i rätt storlek (rätt rygglängd)

Törs lova dig många trevliga turer med en dylik säck.
 
Northstar; sa:
Jo jag undrar lite grann över Berghaus Atlas, det verkar vara en mycket bra ryggsäck, men jag undrar lite över längderna eftersom axelremmarna inte är ställbara.

Är ca 160cm

/simon

Ehh... Jo, axelremmarna är justerbara, det är rygglängden som finns i fasta längder.

Till din längd är det strl 2 som är aktuell. (Storlek 1, kanske, men den finns sällan hemma. Rådet är, som vanligt, att prova.)

Jag har haft min Vulcan sedan början på 90-talet och den kommer troligen inte att bli utbytt de närmsta tio åren.


/Ulf
 
Jag har haft en Vulcan (äldre brorsa till Atlas) sedan 1994, då jag köpte den begagnad.
Jag är otroligt nöjd, och har inte hittat någon modernare säck som sitter bättre på mig.

Saker som slitits:
Undersidan av avbärarbältet, i själva "lederna" börjar bli sliten. Jag tror att den biten är förstärkt på nyare. Toppstramarna har börjat se lite slitna ut, men det är bara en estetisk skavank ännu.
Ena remfästet på en sidoficka har spruckit.
De som haft säcken (Trident) i lumpen säger att säcken slits i ovankant, där skenorna nöter mot väven.

Komforten är, om allt passar och längden är rätt, galet bra. Ibland känns det som om säcken är fastskruvad i ryggraden.
Men det blir svettigt i ryggslutet.
Det går rykten om att kvaliteten har försämrats sedan de flyttade tillverkningen från England till Asien.

Om du letar i recensionsbanken och forumet hittar du en hel del om Berghaus säckar.
Prisläget är idag riktigt bra - det går att hitta säckar under 3000.
 
Jo jag undrar lite grann över Berghaus Atlas, det verkar vara en mycket bra ryggsäck, men jag undrar lite över längderna eftersom axelremmarna inte är ställbara.
Sedan undrar jag lite över kvalitén och komforten.
Känns den skön att bära, eller finns det något i ryggsäcken som inte är riktigt oki.
Antar att du haft ryggsäcken ett tag så jag undrar hur tycker du att kvalitén är?

Själv har jag en Haglöfs Victor 100L
Är ca 160cm

/simon [/QUOTE]

Jag är fantastiskt nöjd med min Atlas. Har haft den i runt åtta år och den har aldrig svikit. Det som har hänt är att jag fått en reva i tyget inuti som delar säcken i två delar. Men detta var lätt fixat och det var antagligen jag som lidandes av fältkoma kört ner nån tältpinne som gjort att det spruckit.

Annars så har säcken fått utstå en hel del och den funkat fantastiskt bra. Den har inte ställbar rygglängd så det gäller att hitta rätt från början men det tycker jag är helt ok. En grej mindre som kan gå sönder. Axelremmarna går finfint att justera för övrigt.

Säcken har två sidofickor som kan göras till en patrullsäck. Jag använder sällan sidofickorna eftersom säcken är såpass stor som den är. Om jag ska vara ute i bortåt två veckor då är dom kanon att ha med. Någon gång har jag använt sidofickorna som packpåsar inuti säcken och haft köket i den ena och en tjocktröja och regnställ i den andra och på så sätt kunnat ha patrullsäcken klar med en gång, bara för att upptäcka att det är sällan som jag har så bråttom när jag är i skogen nuförtiden, men gamla vanor är svåra att bryta, haha...

I övrigt finns det bra med fästpunkter utanpå säcken om du skulle behöva dom. Bärsystemet passar mig perfekt och är helt klart bäst av dom säckar jag använt. Hela säcken är stabil, rejäl och jag litar på den. Jag är med andra ord mycket nöjd med mitt köp och kan rekomendera den starkt. En klar femma i betyg.

Men det finns verkligen många bra säckar på marknaden och utvecklingen har säkert gått framåt sedan jag köpte min rygga. Kolla in Osprey, Gregory, MacPac, nya Lundhags säckarna och alla dom andra också. Stora, vettiga säckar är dyra så det är helt klart smart att ta sin tid och kolla in alla.

hoppas du hittar en säck som du gillar
Andreas
 

Liknande trådar