Jag har några detaljer i benarbetet i slätvattenspaddling jag undrat över;
Hur man trycker på med benet på sidan där draget görs och synkroniserar det rätt och får ned kraften i vattnet begriper jag mig på rätt väl. Hur man ska göra med det passiva benet har jag inte riktigt koll på dock, och så detta med fotremmar, pull bars och fötternas lägen.
I många fall, men inte alltid, är kajakerna utrustade med fotrem eller pull bar. Rimligtvis är de till för att man aktivt ska kunna dra sig fram med det "passiva" benet. För att man ska kunna göra det på ett bra sätt med en fotrem måste den sitta tämligen tajt, och då går det knappt att styra, åtminstone som remmen sitter i en nelo-kanot, över fötterna och under styrpinnen så man liksom klämmer in styrpinnen i mitten. Vändradien blir ju jättestor, men det kanske man skiter i då det ändå är tänkt att man ska paddla efter bana? Pull bars verkar ju vara en påtagligt bättre lösning då, de kan sitta rätt tajt och ändå inte påverka styrpinnen. Iofs kan jag tänka mig att självcentringseffekten man får med en tajt fotrem (styrprinnen pressan in i mitten) kan föredras av vissa som paddlar efter bana.
En annan gåta är hur man ska hålla fötterna i förhållande till styrpinnen. Många av oss har ju utåtvridna fötter, dvs det är bekvämast att sitta med fötterna som \ / och då har man inte direktkontakt med styrpinnen. För bästa kontroll borde man väl ha kontakt med styrpinnen hela tiden? Dvs trycka ihop fötterna och hålla dem rakt | |, men det känns inte som ett helt naturligt läge för mina fötter i alla fall.
Så var det det där med att dra sig fram med det passiva benet (dvs ta spjärn mot fotrem eller pull bar och dra sig fram istället) - är det obligatoriskt i alla farter eller är det bara nåt som gäller för jättehöga farter, typ 14 km/h och uppåt? Eftersom inte alla kajaker har fotrem/pull bar har jag liksom antagit att antingen blir händer det bara vid riktigt höga farter som inte alla uppnår eller så är det en personlig stildetalj, dvs man kan paddla fort utan pull bar / fotrem men vissa föredrar att ha det.
Själv har jag experimenterat lite med fotrem och att dra mig fram aktivt, men inte riktigt fått det att funka. När jag nu paddlar och inte drar mig fram aktivt klättar rumpan upp på bakkanten sätet vilket inte känns så superskönt efter ett par timmar. Jag ska testa med ett säte med riktigt hög bakkant (nelos rotofix-säte) plus teflonduk och se om det kan funka bättre då, att man passivt glider ner i position utan att behöva dra sig fram. Jag har ett rotationssäte också, och det blir markant bättre benarbete för mig med det (troligtvis för att den passiva sidan skjuts mer fram snarare än att den aktiva skjuts mer bak), men rotationssätet är lite lynnigt (man hamnar på sniskan förr eller senare, inte så kul att ha när man ska paddla långsamt eller i stök) så jag gillar inte ha det annat än för träning.
Några svar/kommentarer/reflektioner?
Hur man trycker på med benet på sidan där draget görs och synkroniserar det rätt och får ned kraften i vattnet begriper jag mig på rätt väl. Hur man ska göra med det passiva benet har jag inte riktigt koll på dock, och så detta med fotremmar, pull bars och fötternas lägen.
I många fall, men inte alltid, är kajakerna utrustade med fotrem eller pull bar. Rimligtvis är de till för att man aktivt ska kunna dra sig fram med det "passiva" benet. För att man ska kunna göra det på ett bra sätt med en fotrem måste den sitta tämligen tajt, och då går det knappt att styra, åtminstone som remmen sitter i en nelo-kanot, över fötterna och under styrpinnen så man liksom klämmer in styrpinnen i mitten. Vändradien blir ju jättestor, men det kanske man skiter i då det ändå är tänkt att man ska paddla efter bana? Pull bars verkar ju vara en påtagligt bättre lösning då, de kan sitta rätt tajt och ändå inte påverka styrpinnen. Iofs kan jag tänka mig att självcentringseffekten man får med en tajt fotrem (styrprinnen pressan in i mitten) kan föredras av vissa som paddlar efter bana.
En annan gåta är hur man ska hålla fötterna i förhållande till styrpinnen. Många av oss har ju utåtvridna fötter, dvs det är bekvämast att sitta med fötterna som \ / och då har man inte direktkontakt med styrpinnen. För bästa kontroll borde man väl ha kontakt med styrpinnen hela tiden? Dvs trycka ihop fötterna och hålla dem rakt | |, men det känns inte som ett helt naturligt läge för mina fötter i alla fall.
Så var det det där med att dra sig fram med det passiva benet (dvs ta spjärn mot fotrem eller pull bar och dra sig fram istället) - är det obligatoriskt i alla farter eller är det bara nåt som gäller för jättehöga farter, typ 14 km/h och uppåt? Eftersom inte alla kajaker har fotrem/pull bar har jag liksom antagit att antingen blir händer det bara vid riktigt höga farter som inte alla uppnår eller så är det en personlig stildetalj, dvs man kan paddla fort utan pull bar / fotrem men vissa föredrar att ha det.
Själv har jag experimenterat lite med fotrem och att dra mig fram aktivt, men inte riktigt fått det att funka. När jag nu paddlar och inte drar mig fram aktivt klättar rumpan upp på bakkanten sätet vilket inte känns så superskönt efter ett par timmar. Jag ska testa med ett säte med riktigt hög bakkant (nelos rotofix-säte) plus teflonduk och se om det kan funka bättre då, att man passivt glider ner i position utan att behöva dra sig fram. Jag har ett rotationssäte också, och det blir markant bättre benarbete för mig med det (troligtvis för att den passiva sidan skjuts mer fram snarare än att den aktiva skjuts mer bak), men rotationssätet är lite lynnigt (man hamnar på sniskan förr eller senare, inte så kul att ha när man ska paddla långsamt eller i stök) så jag gillar inte ha det annat än för träning.
Några svar/kommentarer/reflektioner?