För fem år sen slutade jag hos en PT som jag anlitat i fyra år. Under väntan på vår sista timme passade jag på att testa en bensparkmaskin. Jag lyckades med 30 kg. När jag började hos min nuvarande passade jag på att testa maskinen i hans gym, och det stannade vid 23 på vänster (mitt goda ben) och 18 på höger (mitt dåliga). Kanske jag inte nådde riktigt hela vägen upp för fem år sen, eller helt enkelt blivit så mycket svagare. Men jag testade också en maskin i väntan på en PT som jag bara gick hos en gång, före min nuvarande, och klarade ledigt 20 kg på vardera benet (mer hann jag inte). Kan det vara så enkelt som att olika maskiner är olika kalibrerade?
Hemma har jag ingen maskin, förstås. Jag lägger istället en 20 kg stång över fötterna, och förundras över att 20 kg med två ben, i det utförandet, är ungefär lika krävande som 20 kg med ett ben i maskinen. Jag tror det kan bero på att man i maskinen sitter på större yta, alltså mer stöd under låren, eller nåt liknande. Nån som har liknande erfarenheter?
Hemma har jag ingen maskin, förstås. Jag lägger istället en 20 kg stång över fötterna, och förundras över att 20 kg med två ben, i det utförandet, är ungefär lika krävande som 20 kg med ett ben i maskinen. Jag tror det kan bero på att man i maskinen sitter på större yta, alltså mer stöd under låren, eller nåt liknande. Nån som har liknande erfarenheter?