Bensintändare från Wenger

Har inte erfarenhet av den modellen

Däremot har jag erfarenhet av andra "specialtändare" och tycker egentligen de är rätt onödiga.
Att tända ett kök kräver inte någon svetslåga, vinden måste ändå blockeras med vindskydd. Ev kan tsprit vara drygt om det är riktigt kallt och brännaren likaså, men det går utmärkt med tändstickor och lite tålamod.

Att tända en eld skulle ev kunna underlättas men går att undvika genom att ha näver/tamponger i lacknafta motsv som tändvirke och en vanlig tändsticka.

Min gamla Zippo som också drevs av bensin hade en tendens att "torka" ut, har de nog tänkt på på den där modellen med hänsyn till priset. Blir många tändstickor, tändare, eldstål blir det för 1500 spänn.

Se den som en tung, dyr tändare/leksak, för jag har riktigt svårt att se den reella nyttan med den jmf alternativen mht priset och ovan nämnda anledningar.

/J

Naturen som månglarnas tempel

Undrar om Gud Fader hade avsett att allt utanför tunellbanestationernas utkanter var att betrakta som riskabel vildmark. Där överlevnaden innebar att man måste shoppa prylar, prylar och lite till prylar från speciella vildmarksmånglare inne i den trygga citykärnan.
Skämt o sido. En vindtät (vindtät?) bensintändare för dryga tusenlappen kanske är grejen för dagen. Jag gillar tändare med spetsig låga som jag tänder både cigarren och köket med. Primus har en fin sådan för bråkdelen av vad denna tändare kostar. Vill man fylla på med mera gas direkt från den vanliga gasbehållaren finns även en liten adapter till.

Det jag grunnar på är vilken stor industri det blivit det här med frilufsutrustning. Givetvis till glädje för oss som vill ha bra grejor men ytterst handlar det väl om att det är en lönsam branch.
Nåväl man är väl en gammal gnällgubbe när allt kommer kring. 😉

Ingen av er kunde besvara min fråga.

F-låt Dan.
Det är rätt. Vet inget. Men jag föreslår att du besöker någon av butikerna och ber att de visar dig den samt demonstrerar den praktiskt. För det priset bör man kräva det.
När det gäller tändare så är min erfarenhet att även dyrare tändare inte alltid är driftsäkra. Därför är det bra om den har en bra garanti. Som inbiten cigarrökare har det blivit ett antal tändare genom åren och jag har märkt att kvalitén skiftar. Dock tänder man inte en garring på bensintändare pgr av bensinsmaken så därför vet jag inte om de skulle kunna tänkas vara driftsäkrare.

Bästa tändaren!

Bästa stormtändaren jag har provat. Uttorkningen har de avhjälpt med den inbyggda reservtanken.
Mycket smart detalj. Såg att några länkat till Youtubeklipp, dock visar inget klipp att locket används som det verkliga vindskyddet i extrema förhållanden alltså är det inte många kvar av den generation som verkligen visste hur en bensintändare används.

För övrigt har Naturkompaniet i Uppsala den modellen på rea.

Har inte provat denna tändare, men den här: http://www.activeoutfit.se/sv/stormtandare-och-tandstal/246-soto-pocket-torch-xt.html

Sotos utdragbara tändare med jetlåga verkar vara en riktigt praktisk tändare. Ibland behöver man krångla sig in med lågan någonstans och då ser den ut att vara betydligt mer prisvärd än bensintändaren. Primus tändare ligger på 149:- på Jula och ca en femtiolapp till på fina Vildmarksshoppen. Den praktiska Soto under 300:- Bensintändaren ifråga runt 1200:-

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Avslut090305 Wenger Mega Schweiziska Armé kniv nu i butik! Utrustning allmänt 6

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg