Bensinkök osv.

• Trådstartare urban.norstrom@boliden.se (Urban)
  • Start datum

urban.norstrom@boliden.se (Urban)

Gäst
Har bara några enkla frågor:

Om man använder metanol/tenol eller annat till förvärmning hur mycket förbrukas per gång/helg/vecka?

Hur lång fördröjning är det när lågans justering sitter på flaskan (typ, primus MFS) jmf med ex optimus explorer, MSR dragonfly, och KAP-köket.

Vilket skulle vara det bästa alternativet om man skall som vi använder trangias 1 liters titankastruller? Med detta menar jag ex. optimus 70 med explorer, det mindre trangiavindskyddet med KAP-brännare. Vikten har naturligtvis betydelse.

/Urban.

Några svar...

Hej,

jag har f.n. två köksmaskiner på samma tema d.v.s. KAP-Arktic och Explorer. Den senare använder jag tillsammans med Optimus no. 90 ("jägar-90 modellen") och ibland med överdelen till ett gammalt no. 77 (klassiska "jägarköket", förvarets variant). Jag använder samma undre vindskydd (från no. 90) till båda tillsammans med försvarsmaktens brännarstativ (något smalare än originalet för att passa innanför det undre vindskyddet).

Både Explorer och KAP svarar något snabbare på reglering än MFS. Skillnaden är dock inte lika stor som vid en jämförelse med MSR XGK, där en geologisk tidsålder nästan hinner passera innan lågan förändras nämnvärt. MFS har dock klart sämre prestanda än både KAP och Explorer.

När det gäller förvärmning med T-sprit eller motsvarande: till KAP-köket levereras en liten doseringsflaska avsedd för förvärmningsbränslet. Den rymmer ca 150 ml och räcker till ca 24 förvärmningar sommartid (med KAP-Arktic). På sommarens fjälltur räckte flaskan en nästan vecka med tre förvärmningar/dag. Samma mängd borde räcka minst lika länge för Explorer-brännaren så länge den är monterad i Optimuskökets vindskydd. Räkna med dubbla mängden vid kyla.

Att förvärma med sprit är bra eftersom förvärmnings-värmen kan utnyttjas med kortare koktid och lägre fotogenförbrukning som resultat (att göra samma sak med fotogen eller bensin som förvärmningsbränsle sotar för mycket).

När det gäller prestanda är båda modellerna ungefär likvärdiga under färutsättning att de är monterade i adekvata vindskydd. Möjligen är KAP-köket något snabbare beroende på Trangia-vindskydden. Skillnaden skall dock inte överdrivas och båda köken spelar i en egen division i förhållande till konkurrenterna. Förhållandet vikt-prestanda är dock något bättre för Optimus varianten. Exempel:

Ett Optimus no. 90 med Explorerbrännare väger totalt ca 1200 gr och är således något lättare än ett litet Trangia med KAP-brännare(jag är inte säker på att KAP-brännaren kan placeras i lilla Trangia). Kastrullerna rymmer dock 2.2 respektive 1.9 liter vilket slår stor-Trangian och t.o.m. MSR Alpine-kastrullerna. Totalt får man drygt 2 liter större total kastrullvolym i förhållande till lilla Trangia för en lägre vikt!

Tyvärr finns inte Optimus 90 att köpa längre (åtminstone inte som färdigt kök) så glädjen över detta blir kortvarig.

Slutsats (om det går att dra någon :):

LillTrangia har för liten kastrullvolym i förhållande till vikten. Om ett komplett kök skall inhandlas så satsa hellre på storTrangia med KAP-brännare. Kan du gräva fram ett Optimus no. 90 från någon garderob får du en svårslagen kombination när det gäller vikt/effekt/kastrullvolym.

Om vikten är avgörande är det sannolikt bäst att köpa en brännare som kan användas tillsammans med lösa vindskydd typ MSR och satsa på titankärl.

Jaha, där tog orken slut för denna gång. Hoppas någon orkar med inlägget. Att hattbrännar-användare är uppslukade av sin meta-hobby står säkert klart...

M v H

Johan

peter.ask@ess.slu.se (Peter Ask)

Gäst
Förvärmning

Mängden sprit som går åt till förvärmning varierar lite mellan olika kök, men framför allt mellan olika bränslen. En förutsättning för att man skall kunna optimera mängden sprit är att man kan dosera den exakt.

För KAP-Arctic och Explorer behövs ca 5 ml sprit per tändning när man kör på fotogen. Detta förutsätter vindskyddat läge. En varm sommardag kan man klara sig med 4 ml, och en kall vintermorgon kan man behöva 6 ml. Bensin förgasas vid lägre temperatur, och har man detta bränsle i tanken går det åt mindre sprit; 3-4 ml / tändning.

MSR Whisperlite har en lättare brännare, och går därmed lättare att värma upp. Kör man det på bensin kan man klara sig med 2 ml sprit / tändning.

Själv brukar jag använda en plastspruta som rymmer 10 ml för att dosera spriten. Man suger upp rätt mängd ur en liten flaska (t ex Nalgene 125 ml), och kan sedan spruta ner det på rätt ställe i brännaren.

När det gäller lilla Trangiaköket och KAP-brännaren så passar de bra ihop. Det enda som fallerar är "fastsnäppningen" av brännarröret i vindskyddet, varför brännaren inte sitter lika bergfast som vanligt. För övrigt är min åsikt om lilla Trangiat att det bara räcker till en ensam person som är liten i maten.

MVH

Peter Ask

urban.norstrom@boliden.se (Urban)

Gäst
Gunnar Finn (KAP-guru)...

påstår att det lilla trangiat inte är bra för att effekten på KAP-köket är så hög att övre delen på vindskyddet kan smälta?!

Kan man använda primus vindskydd i rostfritt tro?

Min erfarenhet med lilla trangiat är att dess 1 literskastruller är fullt tillräckliga för två personer. Vi (min dam och jag) har två stycken titankastruller om 1 liter vardera vilka ger lagom mängd mat. Vi är väl inga matvrak direkt men jag mäter i alla fall 183cm, 82 kg i strumplästen. Har man köpt titangrytor vill man använda dem och går det inte i stora trangiat (kärlstöden är för korta för dessa kastruller) måste man hitta på nåt klurigt, förslag?

Den doseringsflaska som följer med KAP-köket borde väl fungera eller?

Tack i alla fall.

/Urban.