avslutad210712
Gäst
Har två aluminiumflaskor som är ca 25 år gamla. Från början är det egentligen bränsleflaskor men jag har alltid använt dem som vattenflaskor eftersom de är av blank aluminium vilket gör att de håller kylan bättre än plastflaskor. Har nu köpt ett bensinkök och funderar på att använda flaskorna som förvaring för extrabränslet (inte som tryck-kärl). Har tittat in i dem och det verkar vara någon typ av vita fläckar. Om jag nu fyller bränsle i dem finns det då risk för att beläggningen lossnar och täpper igen köket? Finns det något sätt att rengöra flaskorna invändigt? Eller skall jag ha kvar dem som vattenflaskor och köpa en eller två nya bränsleflaskor?
Har testat köket med heptan och är helt nöjd med värmeeffekten och (avsaknaden av) sotningen. Ser att många använder akrylatbensin och undrar nu om den fungerar lika bra som heptan med avseende på förvärmning (dvs man behöver inget annat bränsle till det) och framförallt om det sotar lika lite? Verkar vara lite billigare och kanske lättare att få tag på.
Har testat köket med heptan och är helt nöjd med värmeeffekten och (avsaknaden av) sotningen. Ser att många använder akrylatbensin och undrar nu om den fungerar lika bra som heptan med avseende på förvärmning (dvs man behöver inget annat bränsle till det) och framförallt om det sotar lika lite? Verkar vara lite billigare och kanske lättare att få tag på.