Bensin kvar i slangen?

Hej!

Jag har ett Primus Multifuel kök och är lite irriterad på att det efter man släckt köket finns ganska mycket bensin kvar i slangen. Den rinner sedan ut i kokärlen när man packar ihop köket om man inte noga tömmer slangen, men det har ändå en förmåga att bli kvar lite. Har provat att hålla upp slangen för att på så vis få bensinen att förbrännas men det fungerar inte tillfredställan.

Någon som har bra tips?

Tack på förhand för bra råd.'
Anders

Bensin kvar...

Hej.
Har ett MFS jag med, men jag har inte märkt att det brukar vara någon bensin kvar i slangen, i alla fall så har det aldrig runnit någon.
Trodde att hela poängen var att den bensin som var kvar i slangen trycktes ut av bensinångonrna när man vänder på flaskan när man ska stänga av det.

Precis

Precis, som Måns säger, innan man stänger av köket måste man vända på flaskan för att bara ångor skall tryckas ut. Det tar ett tag, men du får en bensinfri slang. Titta på pumpen så ser du varför. Sugmunstycket är nämligen "böjt" just för att det antingen skall suga upp så mycket vätskeformigt bränsle som möjligt eller vid avstängning bara avge bränsleångor till köket. En liten detalj som man lätt missar i början är att man absolut inte får ha för full flaska, för att detta skall funka. Då hamnar ändå sugmunstycket nedan eller mitt i vätskenivån och suger även vätska. Kanske därav ditt problem?

/Micke

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg