Benhinneinflammation

Finns det någon som har ett tips - vad man kan göra mot ömma/inflammerade benhinnor?

Jag håller på att träna inför Stockholm Marathon. I 20 veckor har jag tränat enl Anders Szalkais schema på nätet, så nu känns det lite snopet att det blir så här när det bara är några veckor kvar. Jag klarar att springa, men det gör ont hela tiden.

ORUDIS salve

Denne må du ha lege resept for å kjøpe i Norge, men det er det eneste som har virket for meg.
Det virker også raskt :) ...og det kanskje bra for det er vist ikke bra å bruke det lenge

Lykke til !

H.

Ortopediska sulor

Jag har haft samma problem för länge sedan... men efter att jag köpte mig ortopediska sulor på Löplabbet så finns inte problemen längre..

Vet inte om detta hjälper dig men annars så funkar Radital liniment kanon bra!!
Det är igentligen ett häst liniment så det finns på djuraffärer eller hästshoppar... även har jag sätt det på granngården.

/Krister

Benhinneinflammation uppstår vanligtvis när man byter skor eller byter underlag. Jag har en hel del övningar för att förhindra det men nu när du redan har det skulle de övningarna bara förvärra.

Så försök att ha så många dagar som möjligt mellan träningspassen nu och kör långa pass istället.... och det absolut viktigaste är att inte byta varken skor eller det underlag som du är van vid nu i din träning!

jag har haft massvis med benhinneinflammationsproblem. det enda jag har kommit fram till, för egen del, är att jag MÅSTE vila när jag känner av benhinnorna. ju värre benhinneinflammation, desto längre vila, så jag brukar nuförtiden vara extra uppmärksam och extra försiktig. inga andra råd jag har fått (fortsätt spring, massera, byt skor, spring på bättre underlag, "spring" i bassäng, gör si eller så när du värmer upp...) har hjälpt mig hittills, utan bara vila direkt det känns fel.

följden blir förstås att jag inte kommer nån vidare vart med kilometertiderna, men jag kan i vart fall springa.

Vila och excentrisk vadträning (ffa som förebyggande) är det som fungerat för mig (samt givetvis att ta d försiktigt när jag byter underlag/skor, trappa in löpningen långsamt under våren etc). Alternativträna om besvären kommer på (t ex simma, cykla, rullskidor).

Har även provat Orudis mfl NSAID-geler, COX2-hämmare i tablettform, div stretchövningar, byta skor, byta sulor/inlägg och kanske nåt mer som jag inte minns i farten. Saker som fungerat för andra men inte för mig. Den vetenskapliga dokumentationen kring benhinneinflammation är väldigt svag, och därför finns varken nån vettig förklaring till hur det uppstår eller hur man botar/förebygger det. Man får istället förlita sig på diverse huskurer som mina ovan, eller andra som kommit upp i tråden.

Vissa råd brukar dock komma upp gång efter annan:
-Vila, alternativträning
-Underlag, skor, sulor. (inte byta hårdhet på underlaget/sulan i onödan, div inlägg)
-Löpintensitet, trappa in och stanna om d gör ont.
-Löpteknik, ha "god" teknik (vad det nu är, men antagligen kan vissa löpstilar slita mer än andra)
-NSAID (kom ihåg att Orudis/Voltaren mfl geler bara penetrerar någon millimeter under huden, når de dina benhinnor?)

Excentrisk vadträning bygger på samma idé som excentrisk träning vid läkning av div senskador/tendinoser (som läker ut snabbare vid exc.träning). Saknar helt dokumentation på benhinnor vad jag vet, men principen verkar vettig.

Rehabband (typ dessa http://www.loplabbet.se/system/search/product.asp?id=1052) kan kanske vara värt att prova. En av de saker man misstänker/påstås har ett samband med benhinneinflamation är kyla och att man bör hålla smalbenen varma. När jag hade benhinneinflamation kunde jag inte springa utan rehabbanden. Det är möjligt att de inte bidrog till botandet men de var himla sköna att ha på sig. Utan kunde jag öht inte springa.

Jag misstänker att en av huvudbovarna när det gäller benhinneinflamation är de moderna skorna. De mer eller mindre tvingar oss att sätta i hälen först genom sin kilformade profil (hög häl). Springer man på tårna (vilket är naturligt om man är barfota) fungerar vaderna som stötdämpare. sen har moderna skor förstås många fördelar också och vi slipper andra typer av löpskador. Några belägg för min misstanke har jag inte, men jag för fram den ändå :)

Du kanske har överansträngt dig? Kom ömheten helt plötsligt?
Kan vara så att dina skor har gjort sitt. Har du sprungit mer än 50 mil i dom kan det vara värt att kolla upp. Jag förutsätter att du kunnat springa smärtfritt i dom tidigare, så om du går till en sportaffär och provar ett par likadana 10-15 min i affären (behöver bara gå runt lite i dom), när du sen tar på dig dina gamla kommer du att känna om de har "säckat ihop". Kan vara skitsvårt att känna när de gamla skorna blir dåliga då det blir lite lite slitage för varje löp-pass.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg