Vila och excentrisk vadträning (ffa som förebyggande) är det som fungerat för mig (samt givetvis att ta d försiktigt när jag byter underlag/skor, trappa in löpningen långsamt under våren etc). Alternativträna om besvären kommer på (t ex simma, cykla, rullskidor).
Har även provat Orudis mfl NSAID-geler, COX2-hämmare i tablettform, div stretchövningar, byta skor, byta sulor/inlägg och kanske nåt mer som jag inte minns i farten. Saker som fungerat för andra men inte för mig. Den vetenskapliga dokumentationen kring benhinneinflammation är väldigt svag, och därför finns varken nån vettig förklaring till hur det uppstår eller hur man botar/förebygger det. Man får istället förlita sig på diverse huskurer som mina ovan, eller andra som kommit upp i tråden.
Vissa råd brukar dock komma upp gång efter annan:
-Vila, alternativträning
-Underlag, skor, sulor. (inte byta hårdhet på underlaget/sulan i onödan, div inlägg)
-Löpintensitet, trappa in och stanna om d gör ont.
-Löpteknik, ha "god" teknik (vad det nu är, men antagligen kan vissa löpstilar slita mer än andra)
-NSAID (kom ihåg att Orudis/Voltaren mfl geler bara penetrerar någon millimeter under huden, når de dina benhinnor?)
Excentrisk vadträning bygger på samma idé som excentrisk träning vid läkning av div senskador/tendinoser (som läker ut snabbare vid exc.träning). Saknar helt dokumentation på benhinnor vad jag vet, men principen verkar vettig.