Benhinneinflammation

Hej!

Det är så att jag har haft benhinneinflammation i cirka två månader. Nu skulle jag vilja ta steget och försöka bli av med denna åkomma. Har ni några bra träningstips och strechingövningar som kan påsynda läkandet? Vilken träning rekommenderar ni? Jag vet att löpträning inte blir av, men är cykelträning ett bra alternativ? Jag hörde någon som sa att det är bara vila, men hur länge?

Tack på förhand/
Martin
 
Jag lider av återkommande benhinnesmärtor. De uppträder då jag springer oftare än två gånger i veckan på hårdare underlag (asfalt eller typ elljus-spårsunderlag). Jag har försökt med det mesta för att bli av med det (alla möjliga stretchings-övningar, kall/varm-dusch, löparskorsbyten och inflammationsdämpande salvor), men har på senare tid accepterat att det rör sig om någon form av kronisk åkomma.

Vad jag istället gjort är att bredda min träning med bland annat spinning och styrketräning, men det som varit mest berikande är löpning i obanad terräng. Ibland springer jag längs myrkanter och ibland i skogen. I sådan terräng har jag funnit ett dämpande och benhinnevänligt underlag, vilket gör att jag kan löpträna minst fem gånger i veckan, om jag skulle vara i behov av det.

Vill du, liksom jag, träna för den allmänna hälsans skull och om du finner löpning vara givande oberoende av underlag, kan jag verkligen rekommendera myr- och skogslöpning. Men om du har något mål att springa t ex ett marathon, är detta knappast
optimalt, då förvisso flåset tränas, men du får också ett annat löpsteg i denna typ terräng, vilket förmodligen inte befodrar dina asfaltstider. Dessutom är myr- och skogsterrängen oftast alltför energikrävande för att kunna komma upp i marathon-träningssträckor.

Å andra sidan, är alternativet att inte springa alls, är terrängträningen vida bättre än t ex styrketräning eller ren vila.
 
Har man drabbats av kronisk benhinneinflammation går det ganska snabbt att höja toleransnivån för smärtan. Att successivt öka träningsdosen med varierade pass låter som en lysande idé, och jag tror att du ganska snart märker att du kan träna 4-5 pass/v med samma obehag som du idag har vid 2 pass/v. Att träna bort benhinneinflammationen har jag aldrig lyckats med, även om den myten fortfarande florerar bland tränare.
 
Det enda som fungerar för mig är vila.
Har haft benhinneinflamation efter varje skidsäsong de senaste åren. Det har tagit någon vecka innan det värsta har gått över, och som längs 2 månader innan alla känningar var borta.
När det var som värst kunde jag inte gå på asfalt utan smärta...
Jag inbillar mig att streching av muskeln på framsidan av underbenen mildrar besvären lite, men det kan ju vara placebo-effekt?

[Ändrat av Jonas P 2006-08-09 kl 00:01]
 
Drabbades av benhinneinflammation förra sommaren, och var tvungen att vila ungefär en och en halv månad innan jag kunde springa igen. Försökte att strecha bort det genom att sätta mig på vaderna med knäna framåt och på sätt strecha framsidan av vaderna, men är osäker på vilken effekt det faktiskt hade. Till slut var jag tvungen att vila, kunde inte ta ett enda steg utan smärta. Efter viloperioden följde jag det klassiska rådet att långsamt öka träningsdosen vilket gjorde så att jag nu i princip är fri från besvär i benhinnorna.
 
Tack så mycket för era tips. Jag skall se hur jag löser detta. Nästan gång skall jag dessutom inte vara så lat och göra en sökning innan jag ställer en fråga =).

Martin