• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Benhinneinflamation

Efter att frågat, läst och surfat så blir jag inte bli klok på vad benhinneinflamation beror på.

Överbelastning ?
Ned trampade fotvalv ?
Dålig stretching ?
Dålig uppvärmning ?

Har ni några tipps ?
 
AndersLars; sa:
Efter att frågat, läst och surfat så blir jag inte bli klok på vad benhinneinflamation beror på.

Överbelastning ?
Ned trampade fotvalv ?
Dålig stretching ?
Dålig uppvärmning ?

Har ni några tipps ?
den här sidan så står det:
"Benhinneinflammation i t.ex. underbenet är en vanlig åkomma, speciellt bland idrottare som byter underlag vår och höst och som ändrar teknik, skotyp m.m. Intensiv träning på hårt underlag och försummelse av stretching kan ge benhinneinflammation, speciellt vintertid. Löpare som springer på tå eller med fötterna utåtriktade samt friidrottare som använder spikskor kan också få benhinneinflammation. Dålig uppbyggnad av fotvalven kan möjligen bidra till att denna skada uppstår."

Så det verkar som att det var det mesta du skrev...
 
Tipps

Fick en förklaring att det handlar om den uppåt rörelse man gör med foten när man springer. Att det är då man belastar benhinnorna. Nog för att jag kan köpa det till viss del men då skulle man inte få det vid överbelastning eller ?
 
Re: Tipps

AndersLars; sa:
Fick en förklaring att det handlar om den uppåt rörelse man gör med foten när man springer. Att det är då man belastar benhinnorna. Nog för att jag kan köpa det till viss del men då skulle man inte få det vid överbelastning eller ?
Nej, det låter ju som en skum kombination.. om det inte är själva frånskjutet de menar eller något sådant. Skulle väl till viss del kunna förklara varför folk som springer på tå skulle få det lättare än andra också och det känns som att det borde kunna slita en del på benhinnorna. Men det är bara en vild gissning från min sida..
 
Jag fick benhinneinflammation i våras som höll i sig i drygt en månad (vilket är kort tid). Jag fick förklarat för mig att den troliga orsaken var att jag hade sprungit min första vårrunda ute på asfalt och i mina skor som jag inte använt på drygt sju månader, att jag dessutom har högt fotvalv gjorde inte saken bättre. Att jag sprungit på löpband under vintern spelade mindre roll utan det var underlaget och andra skor. Mitt tips är att inte springa för länge på asfalt och skor som du inte använt på länge, börja med kortare runder.

PS. Zonsalva och massage förkortade min inflammation.