Jag har haft samma problem med framför allt vänsterbenet som somnade after ca 30 - 40 minuters paddling. Säkerligen kan det finnas flera olika orsaker till att ett eller båda benen somnar i kajaken men ofta beror det på blodcirkulationen.
Själv polstrade jag själva sitsen, "golvet" mellan fotstöden och insidan av däcket inklusive stöden för låren. Jag använde Glava-Flex som är ett liggunderlagsliknande material men lite mjukare och mer flexande (rätt liggunderlag bör gå lika bra).
Det blev betydligt bättre och benen/benet somnade inte lika fort och inte lika mycket, och dessutom kom känseln tillbaka efter ytterligare en stunds paddling.
Därefter började jag med att träna med en paddlingsteknik där jag använde fötterna att trycka ifrån mer mot de fasta fotstöden mer än vad jag gjorde tidigare samt stretchade genom att sitta med rak rygg och benen rakt ut så snart det var lämpligt (en ganska onaturlig ställning i dagens samhälle även om det borde ha varit tvärt om tidigare i människans historia).
Såsmåningom har nu besvären med somnande ben helt försvunnit. Om det är polstringen, den nya paddlingstekniken eller helt enkelt mer träning, eller en kombination av alla dessa, vet jag inte. Numera kan jag paddla åtskilliga timmar i sträck utan problem alls.