Benavslut

Jag har ett par urgammla Tierra Cassin Ridge salopetter som numera är mina slitbyxor. Bensluten regleras med kardborre, något som inte funkade när byxorna var nya, än mindre 15 hårda år senare.

Jag tänkte därför sätta en tryckknapp istället, typ som på M90 byxan. Tänkte även sätta en krok att fästa i kängsnörningen.

Finns det andra bra och enkla lösningar som jag missat? Vanliga knappar och snören som på snödräkten går bort. Tror också det kan vara svårt att få till en bra lösning med remstängning - men motbevisa mig gärna!

Uffe

Det kanske inte är en jätteenkel lösning att sy men mina Klättermusen Megin har remstängning i benslutet. Remmen tittar fram på höger och vänster sida av ankeln. Sen har jag permanent ett gummisnöre i samma hål. Det blir lite tårta på tårta, jag behöver inte dra åt med remmarna men finessen är sen att av cykelekrar bocka såna här prylar. Jag kan vada och gå i snö utan att brallorna åker upp det minsta. Väldigt funkis.

Hittade ingen bättre bild, det här ser ut som damasker utanpå ett par Megin. Just finessen med Megin är att de är grova och skalbyxor så jag behöver inte damaskerna mer men bilden visar i alla fall tanken.

KMW5004-ebony_1.jpg

Haglöfs rugged mountain har snygga och smarta benavslut. En rem som är delvis elastisk, och en krok som man kan dölja. Kolla på dem. Men då får du sy på en del material.

På mina klättermusen Bifrost gjorde jag en enkel fullösning som hållit i 10 år. Jag struntade i metallbygeln och ersatte med ett ganska grovt (ca 5 mm) elastiskt rep. Det blev en mer permanent lösning och den sitter alltid där om man behöver den. Dessutom inte mycket ivägen om man inte behöver den eftersom den är rätt kort och elastisk.

Skickat från mobilen

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg