Belysning i höstmörkret?

Blir mindre och mindre tid med ljus vid klippan på vardagarna så jag funderar på att köpa någon lanterna som kan förlänga säsongen åtminstone några veckor. Den bör kunna ge ledljus på en vägg som är 5-7 meters höjd, någon som har tips på lämpliga produkter? Är det ens möjligt (ekonomiskt överkomligt) eller bör man satsa på normal belysning nedanför klippan och pannlampa på väggen?

Har för mej att det fanns en tråd om det för nåt år sen, kanske i sportklätterforumet. Byggstrålkastare tror jag. Sök!

Vi har använt två MTB-lampor i kombination med pannlampa för att kunna klättra is efter jobbet. Funkar så pass bra att man inte ens tänker på att det är mörkt. Genom att belysa väggen från båda sidorna undviker man skuggor. Skulle tro att det funkar för klippklättring oxå.

En myo xp har jag haft ett par säsonger nu, tack vare prismat så lyses greppen upp runt dig. Den gick dock sönder och nu har jag köpt en tikka xp 2 eller vad det är för något, mindre kraftig lampa, men med prisma, som jag tror på. Har dock inte kört nattetid med den ännu.

Är det bouldering så finns det ju bilbatteri/dieseldrivna aggregrat som kan driva strålkastelampare så att du i princip klättrar i dagsljus, finns även pannlampor i 4kkr-klassen som lär vara bra, vet ej specifika modeller, men kolla på paddelforumet.

Tips: Xxl har rea på Magicshine MJ-808, 500 spänn är ett helt ok pris för rätt många fotoner. Kan dock inte svara på om ljusbilden är ideal för den tänkta användningen, men för skogscykling funkar den bra.

Jag har ett par billiga kines-lampor jag köpte i Hong Kong. Det som är bra med dem är att de har justerbar ljusbild från smal stråle till väldigt bred "flood-light". Sen har jag med mig att par billiga stativ som jag tejpar fast dem i. Har bouldrat och klättrat kortare sportleder på detta vis, gillar det skarpt. Här är några bilder från bouldering med denna setup: http://www.mikec.se/Climbing/44_Aland4/

Magicshine 808 är en riktigt bra lampa till det priset, men fixa gärna en spridningslins eftersom ljusbilden är lite för koncentrerad (e-bay, kostar inte många kronor). Jag skaffade en för oval ljusbild Storleken ska vara samma som till Lupines lampa Betty (MS-lampan är en kopia). Bra är att ha flera lampor som belyser från olika håll. Lampa på huvudet är bra om övriga lampor är snålt tilltagna. Clas Olssons led-stavar me 60 leds är också poppis här i Uppsala. Smäckig kvalitet, men för 169:- får man inte vara kräsen. Två stavar och en 808 räcker långt.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg