Belastningsskada i knä

Hej!

Finns det någon som har erfarenhet av en belastningsskada i knät?

Har haft lite ont i knät från och till i ett par månader, men sen blev det plötsligt värre, svullet och gjorde väldigt ont i knävecket då jag skulle sträcka benet.
Läkaren misstänkte att det hela beror på skidning (skating) och sa att jag skall låta bli att skida på en tid.
Efter en veckas vila känndes det lite bättre, men efter att jag en dag promenarat lite mer svällde det upp på nytt. Nu en vecka efter promenaden är det fortfarande lite svullet men gör inte längre lika ont att sträcka benet, även om det nog känns.

Nu undrar jag vad jag vågar göra för att inte igen förvärra skadan, jag vill ju ha knät i skick så fort som möjligt speciellt med tanke på en planerad skidsemester i slutet av april och förstås fjällvandring i sommar.

Är det någon som har några goda råd?

Nu kan det möjligen ha lite betydelse vad det egentligen är för skada i knät...

MEN, eftersom du troligen inte kommer att få reda på det innan din skidsemester föreslår jag följande:

Köp en burk med nån glukosamin (Artrox eller vad allt de nu heter). Dopa dig med den enligt anvisningarna fr o m nu. (Det här är nog en åtgärd vars effekt är lite beroende av din ålder, men de lär i varje fall inte på något vis vara skadlig i sig.)

Ta med en neoprenknäskydd eller en rejäl elastisk binda och linda knät varje skiddag. Åk inte puckelpist när du är för trött!

Ha även Voltaren eller Diklofenak med i necessären. Om du blir öm första dagen så knaprar du även dessa under resten av resan samt ytterligare en vecka.

Under tiden fram till resan försöker du komma fram till vilka belastningar som gör skadan värre - undviker dessa - men kör hårt med annan benträning OM möjligt.

OBS, detta är ett råd som du fått på ett forum! Jag skulle nog göra som ovan själv, men den försiktiga varianten är naturligtvis att du börjar jobba på att få en ortopedtid, undersökning samt möjligen magnetkamerabild och slutgiltig diagnos och anvisningar om rehab. Om du lyckas med detta innan april så gratulerar jag!
Annars är det förstås upp till dig om du vill ta det säkra före de osäkra och låta bli att belasta knät i samband med varje symptom, eller köra med mitt tips ovan.

Själv slöåkte jag med sonen i den lokala lilla skidbacken i Södertälje idag och hade problem med knät efter ca en timme. Fast jag är antagligen äldre och har åkt för mycket puckel genom åren, med för lite preventiv träning.

PS. Om din skidsemester gäller längdskidor får du gissa om ovanstående åtgärder är applicerbara. Antar att du borde åka mer klassiskt och skata mindre...

Tack för tipsen!

Hittils har så gott som all träning varit omöjlig pga svullnaden och för att all belastning gjort ont men nu börjar det småningom kännas bättre så jag hoppas jag nu under nästa vecka ska kunna testa lite vad som fungerar och vad som inte gör det...

Att få tid hos en ortoped före semestern är nog ganska omöjligt, om jag inte går privat, men det kostar... Bra skulle det ju vara att få ett ordentligt rehabiliteringsprogram att följa... kanske jag ska ta fram mitt gamla träningsprogram för en korsbandsskada i det andra knät. Fast det inte nu är fråga om en likadan skada kan det väl knappast göra mer skada i varje fall.?

På semestern är det främst längdskidning som gäller, och eftersom det verkar som skadan uppstått av skating så är det väl nog så att jag får satsa på klassiskt den här gången.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg