Bekvämlighet kostar pengar..........

.......det är ju känt. Samtidigt är det ju synd det inte går en väg genom hela Sarek...........då slapp ju folk gå överhuvudtaget.

Gå från Kvikkjokk, Salto, eller från Sitoälvsbron är ju mitt tips.. och njut även av den turen, se den inte enbart som en transportsträcka.......

Ju mindre användning av motorfordon dess bättre.
Tyvärr är ju detta ett del i den "stora" debatten om skoterförbud eller inte i fjällområdet, och tyvärr lyser det igenom som vanligt. Vandrare, (inkl mig) vill ha tyst och störningsfritt när man vandrar, men man vill gärna använda alla tänkbara kommunikationsmedel för att själva ta sig så bekvämt som möjligt ut i naturen.....
Tur det är landningsförbud i parken...
Kalle

Sitoälvsbron?

Hej!

Har jag missat nåt?

Du talar om Sitoälvsbron. Jag har en tioårig sarekkarta till hands. Där finns ingen bro över Sitoätno.

Var ligger den bron?

Mvh
Bert

Bron........

Hej,
Jo, det finns en bro över Sitoälven som vi, lokalbefolkningen, kallar "Sitoälvsbron"..... Den går över Sitoälven vid utloppet i Tjaktjajaure. Alltså efter vägen / leden Seitivare - Aktse/Sitojaure.
Ligger ju då inte alls inne i sarek.
Många använder den vägen för att komma bekvämt in till Aktse-Sarek. Man vill åka bekvämt så långt som möjligt är, för att komma nära porten till Sarek...

Enl mitt tycke lite onödigt, för det är en fin och bekväm vanding mot Aktse............ gillar inte när man kör bilar och 4-hjulingar eller crossmotorcyklar i naturen av bekvämlighet.... Visserligen kanske någon i lokalbefolkningen kan tjäna någon slant på de som vill betala för bekvämligheten, och det kan väl accepteras för arbetstillfällen finns inte många i den trakten..

Kalle

OK

Hej!

Ja det förklarar saken. Jag trodde plöstligt att det dykt upp en bro västerut från Sitojaure.

Mvh Bert

PS.
I övrigt delar jag din uppfattning om motortrafik. Men Du måste vara rätt ensam i Jokkmokk om den uppfattningen. Eller...?

Nja.............

naturligtvis är ju t.ex snöskotern ett populärt redskap i den här byggden, men nog är vi några stycken som inte vill att motorfordon skall finnas överallt i fjällvärlden. Jag blir faktiskt lite förvånad över många vandrares bekvämlighet. Man vill komma så långt in i fjällvärlden med hjälp av transporter, hkp, 4-hjulingar, båtar och bilar, och följdaktligen vandra så kort bit som möjligt. Hinner man inte längst in i fjällområdet så låt det då vara förbehållet dem som har prioriterat fjällvandringen och vill och orkar ta sig längst in i fjällområdet, t.ex. Sareks hjärta.

Min personliga uppfattning och den står jag för.......

Kalle

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg