Jag har inte heller cyklat sträckan. Och jag kan inte göra annat än bekräfta det mikeatutsidan säger.
Vägarna är jordvägar. Intrycket jag fick av vägnätet var att när tillräckligt många personer kört på samma plats klassades det som en väg och placerades ut på kartan. På vissa platser är det ett kaos av hjulsår över stäppen och ett helvete att hitta. Ytterst få vägar är asfalterade, men i södra delarna, kring gruvorna, finns ett antal planerade grusvägar. Och där kan du om du har tur hitta några vägskyltar också.
Varje gång du trampar förbi ett nomadtält kan du räkna med att träffa på en eller flera vakthundar.
Mongolerna är mycket gästvänliga och har som tradition att, mot arbete, erbjuda främlingar mat och husrum. Dock är det nog inget du ska räkna med som utländsk turist, framförallt om du varken pratar mongoliska eller ryska. Men jag kan tänka mig att chanserna ökar om du kommer på cykel.
För att ge dig en uppfattning om "prickarna på kartan" så är, om jag inte minns helt fel, Saynshand en stad med ca 20000 invånare och asfalterade gator.