Behöver vi trafikregler?

I går var jag ute och åkte på Ekolns (Uppsala) plogade slinga. Det var jag inte direkt ensam om. Vädret var härligt och isen (för att vara plogad) mycket bra. Grattis vikingarännare!

Men

En kollision, en knuff i ryggen, och åtskilliga tillbud senare var jag rejält irriterad på alla åkare som beter sig som om de hade en hel sjö för sig själva, istället för att dela en smal remsa med något tusental andra.

På sådana ställen blandas alla åkare från stapplande barn på hockeyrör eller dragna i pulkor, till fartfantomer med löshäl och kroppsstrumpa.
Ni i den senare kategorin: Tyvärr, det är ni som får anpassa er, annars får vi snart läsa om dödsolyckor på isen. En frontalkrock med en skridskoåkare i uppåt femtio km/h är ingen lek.

Följande borde vara självklart på plogade banor:

* Ni som åker i grupp, lämna utrymme för mötande och passerande.
* När du tar en paus; kliv av banan.
* Passera bara andra åkare om du kan göra det säkert. Det är *ditt* ansvar.
* När du kör om; glid förbi, ta inga skär. Då tar du mindre plats i sidled, och kan lättare väja.
* När det är mycket folk ute; lämna stavar och pikar hemma! Om isen håller för plogbilar lär du inte behöva pika. Risken är mycket större att du skadar någon.
* Ni som har barn på släp: Var försiktiga så inte pulkan börjar svaja fram och tillbaka över isen.

Och sist men viktigast av allt, det som borde vara lika självklart på isen som på land:

* ÅK INTE FORTARE ÄN ATT DU KAN STANNA FÖR VARJE HINDER!

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg