Behöver tipps!!!

Karrimor

Jag har använt Karrimor cykelväskor sedan mitten av 70-talet. Har kvar en del broschyrer och väskor kvar. Ring mig på 021-188106 om du vill veta mer.

Per Brune /f.d. långfärdscyklist
 
Bra väskor

Hustrun och jag har sedan 88 haft Karrimor och Carradice för vårt bagage. Mina Karrimore hänger bak på min hoj även till vardags. Då vi är på långtur "fodrar" vi väskorna med kraftiga plastpåsar. Se till att fästkrokarna är rejält byggda. Om det går - tag med reservkrok eller tillverka "lagningssats".
 
Jag har använt Agu Quorum 550 i sex år och drygt 1500 mil. De är ganska dyra, cirka 1000 kronor 1995 (två st) och cirka 1200 kronor 1997 (två till) när jag köpte dem, men på det stora hela tycker jag att de har varit värt det. Några saker som inte är så bra med dem:

* Den nedre fästanordningen är ganska omständig. En vanlig spännrem som ska dras runt valfri ramdetalj och spännas. Jag tror dock att den är bytt till en snabbkoppling på senare modeller.

* Den övre fästanordningen skulle kunna vara något bredare. I alla fall på de väskor jag har sitter de yttersta skruvarna cirka fem centimeter från kanten, så hörnen på väskans rygg har blivit något böjd. De verkar dock hålla ändå.

* Det inbyggda regnskyddet stjäl mycket utrymme från packningen när det inte används -> man har det på hela tiden -> det blir efter ett tag mycket solblekt -> regnavstötningsförmågan försämras. Däremot tycker jag att det är bra att ha något slags skydd runt väskorna, även när det inte regnar, men det borde inte vara fastsytt. Väskorna har även en förmåga att läcka underifrån. Jag packar dock alltid allting i platspåsar, och skulle göra det även om väskorna var 100% vattentäta.

Glöm inte heller styrstångsväskan. Tidigare har jag använt en billig modell som sätts fast med remmar runt styret. Detta är inte bra, varken för väskan eller broms/växelvajrarna som den hänger ner på, och till slut har det gått hål på den. Jag har precit skaffat en ny Karrimorväska, som ger ett mycket gediget intryck: En stadig invändig ram av hårdplats som sätts fast i ett fäste på styret. Fästet sitter väldigt hårt, och är nästan omöjligt att rubba. Även om jag inte använt den under någon längre cykeltur än kan jag rekommendera den.

/Erik Carlsson
http://cykelsemester.just.nu/
 
Vattentätt rekomenderas

Jag har nyligen inhandlat vattentäta cykelväskor Ortlieb och vauDe. Bra fästanordningar och snabbt av och på. Även med ösregn i somras var packningen helt torr utan att krångla med en massa plastpåsar. Rekomenderas. Cykelväskor med regnskydd blir lätt vind fång. Dom vi har har kompresionsremmar som äkar stabiliteten och minskar luftmotståndet när man inte fyller dem helt.

Anders
 
vauDe

Vau de? De säljs bland annat av http://www.cykelcity.se. Jag köpte ett par begagnade i våras och är nöjd. Jag tror har samma pris som andra. Knäppningen är sådan att man rullar ned dem ovanifrån. Spännrämmen är samtidigt stängningsanordning. Mycket fiffigt. Hakarna verkar vara i metall, är små och kräver tyvärr smala rör. Man låser med en sprint så de inte kan hoppa av, tyvärr har jag inte kommit på om man kan låsa fast dem i cykeln med sprinten. Det vore kanon, men jag tror inte det går.
/Olof
 

Liknande trådar