Saxby; sa:
Ni har sett vad jag ska ha den till, vad har ni för förslag att jag ska kolla in?
skulle gärna ha auto-route... men det är inget jätteviktigt krav om det är en gps som på andra sätt ändå passar bättre för mitt behov.
För vandring och vägnavigering vill man ha helt olika egenskaper på en GPS. En enhet kan vara bra på en av sakerna men blir då i bästa fall halvhygglig på det andra. Oftast blir den riktigt dålig eller helt oanvändbar.
Enheter för vandring bör helst vara små, lätta, tåliga, bra för handhållen användning och om möjligt också utnyttja standardbatterier.
Enheter för vägnavigering bör helst ha autorutt, stor skärm, röstinstruktioner, mycket minne, ha alla knappar på framsidan och vara snabba. När vi pratar användning på motorcykel tillkommer regntålighet, skärm som är läsbar vid svåra ljusförhållanden och möjlighet att lätt ta med sig enheten eller kunna låsa fast den i hållaren.
Autorutt är verkligen värdefullt vid vägnavigering. Innan man har det inser man inte potentialen och saknar det därför inte men när man vant sig känns det väldigt begränsande de gånger man inte har tillgång till det. Om man jämför en gammaldags GPS som bara kunde visa positionen med en som har stöd för detaljerad karta så är det ett stort steg i möjligheter och utökad användning. Jag tycker autorutt är ett ytterligare lika stort kliv vid användning på vägar.
Vad gäller minne kan man klara sig på 24 MB vid vägnavigering om man trixar och helst kommer åt sin dator varje kväll för att ladda ner nya kartor. 56 MB är egentligen ett minimum och helst bör man ha 128 MB eller mer för att det skall vara bekvämt och att man slipper planera minnesanvändandet alltför mycket.
När man köper GPS måste man tänka på att räkna in kostnaderna för
allting man behöver: kartor, strömförsörjningssladdar (vid fordonsbruk), hållare (viktigt i bil och vid motorcykelanvändning är det kritiskt med en bra hållare). Det är tråkigt för dem som köper en fin GPS och sedan inte anser sig ha råd att köpa kartor och annat för att utnyttja dess fulla potential. Förmodligen borde de i så fall istället köpt en billigare enhet från början.
Den bästa kompromissen för din användning tror jag är Garmins 60-serie eller möjligen eTrex-serien. Magellan kunde varit ett alternativ men tidigare har dears autorutt inte varit konkurrenskraftig och jag tror tyvärr inte det förändrats.
Skall du ha riktigt bra vägnavigatorer blir det betydligt kostsammare och jag vet inte om det är tänkbart för dig. Det finns visserligen en hel del vägnavigatorer och handdatorer som är prisvärda för bilanvändning men avsaknad av väderskydd gör dem i praktiken för jobbiga att använda på motorcykel och vandring är då också mycket tveksamt eller omöjligt.