Begynnande hälsporre?

Hej,

Efter att ha läst några gamla trådar om hälsporre blev jag lite orolig över att drabbas av denna åkomma.

För ett par dar sedan kände jag första gången en ganska måttlig smärta och trötthetskänsla under hälarna. Jag hade haft en ganska lugn dag, bara gått en promenad. Igår hade känslan inte försvunnit, men inte heller förvärrats. Jag bestämde mig hur som helst för att prova att springa. Under löpturen på ca 1 mil hade jag inga känningar över huvud taget. Efteråt gjorde det lite ont, men inte så farligt. Idag känns det varken bättre eller sämre än innan löpturen, dvs jag känner av hälarna, men det är ingen särskilt kraftig smärta. Ibland kan det göra lite mer ont när jag sätter ned foten, men inte heller då är det så farligt. Jag känner av det mer i mina vardagsskor än i mina löpskor.

Kan detta vara ett tidigt stadium av hälsporre? Vad bör jag i så fall göra åt det för att det inte ska utvecklas? Nya löpskor? (mina nuvarande är kanske 80-100 mil gamla) Någon slags inlägg kanske? Bör jag ta det lugnt med löpningen?

Å ena sidan vill man ju inte riskera att drabbas av hälsporre, som ju lär vara ganska jävligt, särskilt inte med tanke på sommarens vandringar. Å andra sidan vill man ju inte undvika löpning i onödan, det är ju så viktigt för välbefinnandet.

Erik

Streching, streching, streching och ett par formgjutna sulor att ha i mer eller mindre alla skor för att ge hälen (eller rättare sagt fettkudden under hälen) stöd.
det du ska strecha är senorna och muskler under och omkring foten. och träna bara lätt och på mjukt underlag, min hälsporre blev värre när jag tränade så att påfrästningen på vaden blev stor, typ spurter och backe så håll dig borta från det.
Lycka till
- anders

Förstadium av hälsporre kallas "fascitis" eller nåt likande, och jag tror att nåt ganska typiskt är att man känner av det när man kliver ut sängen; man har stela fötter som man måste stretcha igång för att kunna gå som folk. Sen har man förstås ömhet under fossingarna osv. Står om detta på netdoctor.

En fråga dock, vad har detta med friluftsmat att göra?

:)

Hej,

I höstas fick jag plötsligt ont i ena hälen. Jävulskt ont gjorde det och jag misstänkte hälsporre.

Som en akutinsats skaffade jag mig ett par schyssta skoinlägg från Scholl. Det hade den omedelbara effekten att jag nästan kunde gå igen.

Jag höll upp i från träning (löpning) ett tag och såg till att använda dessa inlägg och jag blev i vart fall bättre.

Om det var en begynnande hälsporre jag hade vet jag inte. Inte heller om skoinläggen hjälpte, men det kändes i alla fall som att det hjälpte. Så det kan kanske vara en idé att testa. Själv tycker jag numera att nästan alla skor är bekvämare med dessa inlägg.

/Niclas

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg