Begreppsförvirring: Glappbegränsare

Hepp!

Skridskohållare - SH
Annordning för att guida och returnera skridskon efter avveckling. Vanligtvis en shockcord runt vristen ner till skridskon som direkt när man aveveckat skäret returnerar skridskon tillbaka till skon. Används på såväl Fälskridskor (Glapp) och som komplettering på Skidbindningsskridskor (Slapp).
På Utsidan och i vissa andra kretsar felaktigt omnämnt som glappbegränsare.

Glappbegränsare - GB
Anordning som begränsar "Glappet", dvs den lösa hälens slaglängd. Stum anordning som sätter ett rejält stopp, ofta justerbar mellan 0 - 10cm slag, där 0 = fasthäl.

Ville bara förtydliga dessa termer. Mer kommer snart i det trendiga och superhypade Skridskolexikonet på Snabelslash.

/Bo

Skridskohållare

Nu blev det begreppsförvirring för mig.

Lundhags har redan Grab Skridskohållare och Wrap skridskohållare för att hålla ihop skridskorna när man bär på dem.

Per Brune

Håller inte med Bo

Vet att Lasse Lison Almkvist använt de begrepp som du beskriver ovan men jag tycker inte att det är adekvat med hänsyn till vad åkarna använder idag.

http://www.sssk.se/hjul/Gotandjuniuli1999/Falglappskridsko.htm
http://www.sssk.se/hjul/isdoublepush.htm

Ytterst få har en stum glappbegränsare i tillägg till shockcorden (den som Lasse benämner skridskohållare sh i skissen som länkas till ovan). Samtidigt kan en shockcord bara tänjas ut till en maxlängd vid vilken det blir ett stopp för vinkeln skridskoplatta klack.

Väljer man längd, vinkel och tjocklek på shockcorden rätt får den dubbla funktioner. Dels återfjädring av skridskon mot klacken dels glappstopp.

Kanske skall vi välja ännu bättre termer här?

Glappåterfjädrare? (= för att minska skramlet vid isättningen och öka kontrollen samt trygghetskänslan av att veta var skäret finns under foten)

Hälglappstraffare (= När det är blötsnö nysnö och det bygger under sulan varför fasthälsbindning bli bättre)

Glappstoppare? (=När det finns ett stumt slut för maximalt glapp?)

Thure

Mera kaos tack!

Semantik är svårt men intressant. Själv lägger jag gärna stora örat till då språk är ämnet i radio och på TV.

Jag tror inte att vi tjänar på att etablera ’fasta’ benämningar inom ett område innan detta har mognat klart. Man vill ju gärna hitta just det ordet/orden som bäst beskriver en viss speciell funktion. Ett exempel - den snodd som drar tillbaka grillan upp mot kängan när skäret avslutats kallar många för glappbegränsare. På min grilla har denna snodd den ovan beskrivna funktionen. Följaktligen kallar jag den för glappretur – något annat vore missvisande. Den ögla jag kan begränsa mitt glapp med, tillåter ett litet, nästan omärkligt glapp. Byter jag ut gummimaterialet i öglan mot t.ex. kevlarlina så kommer grillan att upplevas som helt stum. Ordvalet blir alltså här en materialfråga!

Nej grabbar, visa samma kreativitet i språkligt hänseende som ni visar framför ’ritplankan’ och vid arbetsbänken. Tids nog tar byråkraterna över och reder ut och formaliserar vilket ju till slut blir nödvändigt. Gläds åt den kreativa fas vi är inne i och gläds åt den stimulans den får på detta forum!

Torbjörn

Skridskohållare tycker jag är helt fel. Jag tror att en majoritet av åkare utanför den innersta kretsen kommer att associera det ordet med:
a: tingestarna som kan hålla ihop skridskorna skena mot skena vid transport och förvaring
b: ett helt nytt tillbehör för enkel fastsättning av skridsko på ryggsäcken
c: ett synonymord för bindning

Jag ser en poäng i att skilja ut funktionen glappbegränsare från funktionen skenlyftare, om inte för den dagliga åkningen så för de som vill diskutera bindningsteknik. Men ett ord med -retur i sig tror jag skulle mötas av en betydligt större grad av spontan förståelse än skridskohållare.

Oavsett orden i övrigt; vore det inte bäst att förledet fäl- ingick i ALLA benämningar?

Ovan föreslagna skridskohållare håller väl f ö skon och då blir det alltså fälskohållare.

dabac; sa:
...Jag ser en poäng i att skilja ut funktionen glappbegränsare från funktionen skenlyftare, om inte för den dagliga åkningen så för de som vill diskutera bindningsteknik. ...
Skenlyftare var ett roligt förslag.
Fler ord till brainstormingen: glappstängare, smackgenerator, vinkelknipare, Lisoncord, klackband, skridskohämtare.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
wisher Tips på glappbegränsare Långfärdskridsko 28

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg