Begagnad Cyklon reg prisvärd?

Hej,

Har möjlighet att förvärva en begagnad Poseidon Cyklon 5000 för 3.500:- (inklusive 1:a steg och octopus, dock exklusive konsol). Grejorna är nyservade av auktoriserad dykfirma; slangar, bitmunstycken, membran och o-ringar utbytta.

* Prisvärt?
* Årlig servicekostnad jämfört med andra reggar?
* Trevlig att dyka med?

Har hört att denna reg är anpassad för 300 bars flasktryck, hur funkar detta utomlands där flaskorna oftast fylls till 200 bar?

Mvh,
Janne

jabe05; sa:
Har möjlighet att förvärva en begagnad Poseidon Cyklon 5000 för 3.500:- (inklusive 1:a steg och octopus, dock exklusive konsol). Grejorna är nyservade av auktoriserad dykfirma; slangar, bitmunstycken, membran och o-ringar utbytta.

* Prisvärt?
- Det beror helt på skicket, hur många dyk e gjorda med paketet.. En ny regg med oct kostar 6000:-

* Årlig servicekostnad jämfört med andra reggar?
-Nu har jag inte kollat på ett tag men motströmsregulatorer har alltid varit betydligt dyrare att serva än medströmsregulatorer. Men som sagt jag vet inte hur det är med Poseidonreggarna nu.

* Trevlig att dyka med?
-Allt är relativt, en Poseidonregg är som en Volvo 245, tråkig, slö, osexig och tröööög men den levererar alltid!! Det är en säker och trygg regg.

Har hört att denna reg är anpassad för 300 bars flasktryck, hur funkar detta utomlands där flaskorna oftast fylls till 200 bar?
-Ett 300bars förstasteg klarar alltid 200bar men inte tvärtom, det som leder till problem är att 300barsstegen sitter med DIN-koppling och 200barssytemet kommer med YOKE-koppling där av så har man ett litet problem med flaskkranarna men det går att lösa på lite olika sätt..

Tänk också på att efter 10 år kan det vara svårt att få tag på reservdelar. Jag vet inget om Cyklon 5000 (jag har en Cyklon 300 som ligger på hyllan) men jag tror att den har utvecklats genom åren och behållit namnet, så kolla hur gammal just din är.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg