Beg telisar

Är det någon som har ett hum om vad en begagnad telemarksutrustnig kostar, gärna med läderpjäxor och var man kan inhandla grejorna ????

Begagnat

Du skall inte betrala mycket mer än 1000-2500 kroner för skidorna, skorna (läder) 500-1000 kr. Vill du ha högre lädermodeller med spännen så tycker jag plast är mycket bättre!

Försök få tag på "nyare" modeller med ordentlig midja/bredd om du skall åka mycket i pist. Så blir skidåkningen roligare...

Midjan ?

Om man har tänkt en kombination Tur/Telis, skall man fortfarande satsa på midja eller sänker det "glidet"?
MVH Tobbe

Midja

Glidet blir inte sämre men problemet med skidor med mycket midja är att de är oftas "alpinskidor" och blir styvare och tyngre.

Pistskidor har inte heller "styrspåret" i mitten av skidan och blir därför halare i sidled, det kan vara jobbigt om du skall åka långt på platten med hårt/isigt underlag.

Det är ju svårt att valla en skida med enkelspann, (bra turskidor har dubelspann) vallan åker ju av snabbt, men det är få skidor som funkar med full ryggsäck! Så vid stora backar är det ändå stighudar som gäller.

Jag brukar gå på tur med telisskidor av alpintyp och det blir tyngre men roligare utför. Nu har jag ett par Twin Tip telisar och skall prova att köra topptur med dem i vinter, de är ju korta som bara den så de blir ändå ganska lätta! Men de är ju inga skidor man vill åka långt på platten med...

Jag tar bara turskidor om jag vet att jag skall åka långt på platten, är det mycket upp och ner är det bättre med alpinskidor.

Var? Här på Utsidan

Det finns ju massor av begagnat här på Utsidan. Att skicka skidor med posten kostar ca 100:- Sålde just mina gamla Elan Stinger för 1500:-

Förelen med att köpa beg. plastpjäxor istället för dito läder är att plastisarna inte slits lika fort. Slitna läderpjäxor tappar vridstyvheten.

Billigaste nya grejorna: http://www.northstar.se

Recsensioner av massa skidor: http://www.telemarktips.com

svar på beg, telisar.

Tjeena! Har ett par frächa telisskidor till salu billigt. De har funkat bra för mig både i pist o vid toppturer(då med stighudar). Märket är OLIN, modell "Sacrosante"(osäker på stavningen). Längd 200 cm. Har fungerat bra i lite djupare snö då man har ryggsäck med vatten, kök od, alltså bra bärighet på bakskidan.
OK! Detta blev mer en annons en ett inlägg. Ber om ursäkt, men om Du är intreserad ring 073-0459262.
MVH Lavinfaran.
PS. Glöm allt vad läder heter. "Högt plast" håller bättre, är varmare, blir ej blött, skyddar fotleden men kostar tyvärr mer. DS.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg