Beg ryggsäck

Hej!

Jag står i begrepp att köpa en ryggsäck. Har i dag en 13 år gammal Karrimor som jag vill uppgradera en aning. Fick en aha-upplevelse när jag provade en väns nya fina ryggsäck och insåg att utvecklingen har gått framåt sen min Karrimor tillverkades. Jag vill ha en modernare säck, blev slutsatsen. Jag tänkte köpa en begagnad säck, mest för att spara pengar men också för att det känns dumt att lägga ut mycket pengar på en pryl som tyvärr bara används någon vecka per år.

Nu till frågan: Hur gammal säck "kan" man köpa och ändå få en modern säck? Jag vet att utveckling naturligtvis sker fortlöpande, men kanske kan någon gem mig någon sorts vägledning?

Jag har t ex en 3 år gammal säck (70-80 l av välkänt märke) på g. Ska man tro att den är någorlunda uppdaterad med modernt ryggsäckstänk?

Hur ska man tänka kring sånt här egentligen? :)

mvh

Anders

Går du vinterturer så att du verkligen behöver 70-80 liter?
När du byter säck har du möjligheten att skaffa en tung del av utrustningen i lättare utförande.
En nyare säck som överlastats kan vara slut efter ett par säsonger. Har själv sett 2,5 år gamla ryggsäckar som var helt slut.
I den valsituation som du nu är i gäller det att tänka framåt och våga börja tänka lättare.

go tur

Alaska

Hej!
Jag tycker att du ska satsa på en Alaska elle liknande. Det känns som säkra köp. Detta då man inte har sönder dem så lätt. Köp en senare modell. Eller varför inte en ny säck av utgående modell t.ex haglöfs sec.

/Filip

johankse; sa:
Filip har du flera museiemodeller du vill rekommendera?

Go Ötzi style!

http://www.archaeologiemuseum.it/p2350_uk.html

Mer seriöst... Det hela beror ju som vanligt på användningsområden etc. Jag tycker själv att många av de bästa nya säckarna på marknaden paradoxalt nog tillhör de billigare. Detta av det skälet att jag inte vill ha så mycket lull-lull och speciallösningar som väger en massa (t. ex. bra att ha-dragkedjor och överdimensionerade bärsystem som kan jsuteras på alla ledder). Normalt sett så håller ju en rygga i ett antal år, så om det inte är en alltför gammal modell kan man nog köpa den begagnat. Men å andra sidan gör livslängden att kostnaden per användningstillfälle blir ganska låg även för en ny säck.

Den jag har kostar 1550 kr, ingen förmöganhet. Man det är klart, har man inte pengarna så har man inte, och då kanske man kan ha tur och hittar nåt på beg-marknaden.

Tackar för svaren!

Visst har jag råd med en ny, det är egentligen inte där det sitter, men jag är snål av naturen :)

Det känns dumt att betala 2000 kr för en rygga när man kan betala 1000 kr för i pricip samma. Lundhags, t ex, brukar finnas hyfsat billiga begangnade av samma modell som ännu finns i butiken.

Min gamla rygga är i princip i nyskick förutom en del smuts, trots flitig användning. Det får mig att tror att ryddsäckar i princip är outslitliga. Eller? I vart afll trot jag det är ovanligt att de är slut efter 3-4 år (möjligtvis bortsett får överlastningssyndromet som nämns ovan, vad är det som tar stryk?). Det är mer konstruktionen jag är nyfiken på, hur mycket har hänt de sista 2-3 åren?

70-80 liter kanske är lite stort... Får nog ta mig en funderare där om man bör köpa en mindre och lättare säck. Vinterturer är inget för mig men däremot kortare 2-3 dagars med lyxtema. Är det kortare sträckor man ska gå kan ibland gitarren med notpärmar få hänga med, muurikan, god mat, ett par flaskor rött. Ja ni förstår... Fäör mig kan det ibland vara så att jag bär tyngre på de kortare turerna :)

Men som sagt, tack för svaren!

//Anders

andersmossing; sa:
Vinterturer är inget för mig men däremot kortare 2-3 dagars med lyxtema. Är det kortare sträckor man ska gå kan ibland gitarren med notpärmar få hänga med, muurikan, god mat, ett par flaskor rött. Ja ni förstår... Fäör mig kan det ibland vara så att jag bär tyngre på de kortare turerna :)

Låter som att det där med en Alaska kanske inte var ett helt missriktat tips i alla fall...

EDIT
Wow! Inlägg 666... får nog gå o slänga på lite Maiden...
[Ändrat av alven 2007-03-08 kl 13:25]

alven; sa:
EDIT
Wow! Inlägg 666... får nog gå o slänga på lite Maiden...
[Ändrat av alven 2007-03-08 kl 13:25]

Får man ner en schysst bandare i en Alaska tror du? :)

Ingen Alaska... Ska kanske lägga till att jag främst har ryggan som resesäck, fast gärna med tält och sånt i packningen.

mvh

A

andersmossing; sa:
Min gamla rygga är i princip i nyskick förutom en del smuts, trots flitig användning. Det får mig att tror att ryddsäckar i princip är outslitliga. Eller?
Japp, gamla Alaskor är i princip outslitliga. Men det finns ju andra ryggsäckar...
I vart fall tror jag det är ovanligt att de är slut efter 3-4 år (möjligtvis bortsett får överlastningssyndromet som nämns ovan, vad är det som tar stryk?). Det är mer konstruktionen jag är nyfiken på, hur mycket har hänt de sista 2-3 åren?
Jo, det har kommit två nya typer av ryggsäckar. Dels lätta ryggsäckar som går sönder ganska snabbt, men det gör inget eftersom dom mest riktar sig till prylgalningar som iallfall vill köpa nytt hela tiden ;). Sen har det kommit superbekväma och tunga ryggsäckar upp mot nästan 4 kg. Till dessa nya kommer den gamla typen av halvtunga ryggor. Dom har i vissa fall blivit bekvämare, i vissa fall är det bara fler remmar och specialfack (man kan ju inte ha stegjärnen i ryggsäcken... eller).

70-80 liter kanske är lite stort...
Det är helt klart inte inne att ha så stor ryggsäck. Första gången jag gick en vecka i Sarek hade jag en 50 liters rygga. Det gick bra, men å andra sidan gick det precis lika bra med en 80-liters på nästa tur. Det gör inget om inte ryggsäcken är spänd som en ballong, och så får man ju plats med 6-packet och renbogen vid behov.

Om du inte tror att du ska gå med säcken smockfull hela tiden kan det ju vara idé att kolla efter en lite lättare säck med mindre avancerat bärsystem. Några bra och slitstarka säckar du kan leta begagnat är Haglöfs Climber #80 eller #60 eller Berghaus Vulcan/Atlas (finns fortfarande ny).

Kolla bärremmarna!

Jag har slitit ut två stora ryggsäckar - en Fjällräven gyro som en nit nötte sig genom ramen på och en Haglöfs Cliber där höftbältet gick av. Kompisen har för övrigt knäckt ramen på en Alaska mitt i Sarek på en vintertur. Vi lagade med ståltråd och en bit upphittat renhorn (SIC!)

Allvarligt talat så tar bärremmarna stryk efter ett tags användning, dom trycks ihop. Sedan är nötning i säckens nederdel också rätt vanligt efter en tid, samt om någon rem skaver mot ryggsäcksväven. Dragkedjor är också en svag punkt, går ofta sönder med tiden.

Hur stor ryggsäck DU behöver skall DU bestämma själv.
Tänk framåt!

Uffe

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fredrik2 Vad skall man tänka på vid köp av beg. ryggsäck? Transportera 2
Coqrouge2 Uppdatera och renovera ryggsäck Transportera 45
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17
Lappen69 Ryggsäck för växande barn/ungdomar? Transportera 15
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21
CarMaPal Ryggsäck för resa och vandring Transportera 0

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg