Lucka
Så blev det till sist både plus och minus.
Watskikatalogen, Artikelnr 15555-241, Inspektionslucka.
Bilden visar inte som det blir i verkligheten. Det spår för O-ringen som synd på bilden i katalogen finns inte. Så att köpa till den O-ring som ebjuds som tillbehör är väldigt onödigt, den passar inte. Däremot verkar luckan ganska tät i sig själv, även utan O-ring. Vid kantring får man nog räkna med att det kommer in något lite vatten. Materialet är nylon och den glider lätt i sin bajonettfattning och tål nog lite smuts utan att kärva. Monteringen gick enkelt. 4 mm popnit och sikaflex så blev det riktigt bra. Eftersom materialet är nylon är luckan stark. Montaget är lågt och integrerat, blev väldigt snyggt tycker jag.
För den som vill ha en fikalucka blir det nog bra, billigt och enkelt att montera den minsta luckan. I vart fall om man vill ha ett lågt montage och hittar ett plant ställe att montera på. Håller tätt för sjö och regn. Gillar du Eskimåsvängar är det nog bara en lucktyp som gäller dock, den med helt tätt lock. Då får du leta efter något annat.
Den stora luckan jag monterat medgör att man lätt får ner sk vattentät säck. T.o.m sovsäcken går nu att trycka ner lätt. Jag är nöjd med pris, montage, funktion och utseende. Räcker för mina behov.
Upprepar tidigare varning för annan lucka i ABC-plast och gänga. Den tål inte minsta smuts utan att kärva.
/Håkan