BDU byxor

Jag har varit inne och tittat på garderoben, (en hemsida på internet där man säljer kläder osv)
Och jag blev mycket intresserad av BDU-byxan, en amerikanska fältbyxa, undrar om det är någon som känner till dessa byxor

Jag undrar även om det är bra kvalité, om tyget är slit starkt och om dessa är värda att köpa.

/simon

Vet inget om dessa, men det vore ju bra om det inte är ren bomull i alla fall. Är det åtminstonde 50% syntet material så är i alla fall tyget hållbarare och torkar fortare. Är de tillverkade för militären (i något land) så är de förmodligen bra sydda. är de "kopior" så finns det risk att de är slarvigt sydda så att sömmarna inte håller så bra (är man händig så kan man ju fixa det), också blixtlås och knappar brukar vara av betydligt sämre kvalitet på "kopior".

Northstar; sa:
Jag undrar även om det är bra kvalité, om tyget är slit starkt och om dessa är värda att köpa.

/simon

Om jag inte har fel för mig så e det ca: 60/40 bumull och polyester.. Jag har haft ett gäng å dessa byxorna med ripstop vilken skall vara den mest hållbara, jag tycker väl inte att bdu-byxan håller någon kvalitet överhuvudtaget men för 500-600:- så kanske dom e prisvärda.. Jag hade lagt mina pengar nån annanstans.

BDU är bra

Har också haft ett gäng, tre par tror jag. Ripstop är kanske starkare, men framför allt tunnare, svalare o lättare. Tycker själv de är prisvärda o ganska snygga. Ingen dragkedja eller metall, utom spännen för att reglera midjan (går att klippa bort).

/K

BDU-ställen tillverkas i en uppsjö olika tyger, bomullsripstop, 50/50 eller 65/35 bomull/polyester, 50/50 bomull/nylonripstop m.m. Själv har jag använt varianten i bomullsripstop, ett tunt tyg som fungerar utmärkt i varmt och fuktigt klimat. Ripstopväven gör att revor i tyget håller sig små men det är inte så slitstarkt som tyget i en hederlig M59.

Som sagts förekommer det en hel del pirattillverkning av dessa ställ så se upp med kvaliteten, de bästa har en godtagbar kvalitet i sömmar, knappar etc men det beror så klart på vad man har för preferenser.

Kolla priserna på att köpa från USA, tex US Cav eller Brigade Quartermasters, dollarkursen är ju hyfsat bra.

Kjell

Sämre än M 90

BDU-kläderna (M/65) finns i ett antal olika tyg och tillverkningar. Jag tror att det finns högvis med fabriker som syr upp dem.
Så det går nog inte att ge en generell kvalitetsanalys.

Jag köpte för ett antal år sedan ett par brallor (de var 100 % bomull), tillverkade av försvarsleverantörer, som INTE höll särskilt bra kvalitet. Många sömmar gick upp.

Fördelen med kläderna är att de är lätta att få tag på, till och med från H&M (men då är det ofta bomullsvarianten, inte 65/35).

Hur som helst: hittar man rätt storlek är de både snygga och sköna, men mest som rese- och sommarbyxa. Lika bra som M 90 är de definitivt inte (varken kvalitets- eller funktionsmässig), och om man inte gillar M 90 så skulle jag ta en titt på byxorna från ITAB: http://www.gallerian.org/itab2/index.htm

bra kläder

Jo tackar för alla svar som jag fått.

Har ringt till "knivnet & garderoben" och pratat lite angående kläderna, bland annat om dom e importerade eller sydda här i sverige.
Fick svaret att dom e importerade från ett företag som heter Propper, gick och sökte på nätet och hittade en hemsida http://www.propper.com, där jag bland annat såg de var leverantör åt det amerikanska försvaret. (antar att det är företaget som kläderna kommer ifrån)

Så jag hoppas anu verkligen att produkterna jag har beställt från garderoben verkligen håller vad det har lovats.

/simon

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mojmoj BDU-byxor Kläder 6
Snödrivan Fodrade byxor Kläder 6
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
komfortPerZonen KM Asynja - byxor Kläder 3
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
niklaz Byxor med skalmaterial till knäna endast? Kläder 9
Elvah Vaxa byxor i bomull och elastan? Kläder 2
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
tango Festival-zip-byxor? Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Moga Bib-byxor i G1000/bomull för turskidåkning? Kläder 8
Mattias på myren Byxor liknande grönlandsbyxan/canadabyxan Kläder 0
oloeve Byxor/bibs för jakt och fiske Kläder 0
Erker Erfarenhet av beyond nordic byxor Kläder 0
tezooo Byxor som är någorlunda nätta? Kläder 2
Jaxxx Identifiera arcteryx byxor Kläder 3
mrrova Vindtäta byxor med ordentlig ventilation, fickor och bälteshällor Kläder 2
jjohan Bättre byxor än Fjällräven KEB? Kläder 19
Arvidsjaur Myggsäker tröja och byxor Kläder 3
AnteÅ Krokar till byxor Kläder 9
Bärsystem Hjälp med byxor Kläder 11
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
Mr7932 Omagert barn vs byxor Kläder 10
tango Byxor att cykelpendla i, vindtät, vattenavvisande fram, stretch bak, signalfärgade Kläder 10
MartinLA Spruckna Keb Gaiter - byxor, rekommendationer? Kläder 0
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
Bhappy Recention av PlusMinusNoll - Byxor. Önskas. Kläder 1
FruNalleman Fjällräven Keb byxor - hållbarhet? Kläder 13
Roejler Hjälp att identifiera byxor! Kläder 6
J-r Fjällräven keb byxor Kläder 9
Silver Fang Vilka byxor för vandring Kläder 18
Panicmode (vintervandring)Byxor för plumsiga breda höfter (Dam) Kläder 10
CarMaPal Byxor med vattentät bak Kläder 2
marr Fjällräven byxor med rålängd? Kläder 4
seasteel Byxor till sen höst/vintervandring? Önskar förslag på Budgetalternativ? Kläder 21
Adventurejonas Nya byxor till vintern Kläder 3
Ondast Byxor för vardag/fiske/skogsaktiviteter Kläder 2
CarlM Byxor för lång och smal kille Kläder 6
MagArne Byxor för långa och smala Kläder 5
Glännman Valet mellan tre totalt olika byxor från Haglöfs, Norröna och FJ Kläder 10
Knoparn Hjälp med byxor Kläder 4
Nirrebosse Klättermusen GERE byxor. Kläder 24
funio Byxor som inte håller för mygg och tillverkarens brist på ansvar Kläder 133
pelka Lundhags Rocketeer Byxor Kläder 2
Tapio_ut Konstig kravspec på byxor tydligen Kläder 11
Tringa Sot på gore tex byxor Kläder 5
knolpak Köpråd, byxor eller zip off-byxor Kläder 14
Zip99 Tips på byxor Kläder 41
waltruz Vilka byxor är lämpliga för mig? Kläder 42

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg