BD Cyborg pro, någon som har erfarenhet?

Jag har lagt undan ett par såna till mig på jobb eftersom dom är på halva priset för tillfället så £64.50 är inte så himla mycket för ett par tekniska stegjärn. Jag har inte köpt dom än men vet nån hur dom är? Den uppenbara konkurrenten är ju Grivel G14 vilka är väldigt lika men kostar ungefär £50 mer iom att min personalrabatt bara är 30%. Är BD järnen sämre eller ungefär samma eller rent av bättre? Jag lär ju knappast hitta nåt bättre för runt 800kr.

Dom kommer användas med en av la sportiva trangomodellerna som är B3 klassad så skorna dikterar inget och kommer användas till det mesta från rjukan till skottland och alperna.

Bu eller bä?

Det är väl olika bindningar på dessa? Har själv ett par BD Cyborg, som jag har modifierat. Av någon märklig anledning sätter de på en stålrem från fronten till bindningen runt foten. Den har jag klippt bort, vilket funkar utmärkt. Step-in stegjärn är klart smidigast, se bara till att de funkar med dina skor.

Har ingen personlig erfarenhet av de bada stegjärnen men jag tror du blir nöjd med bada tva. BD och Grivel har överlag bra kvalitet.

Köp inte Camp för allt i världen. Jag har ett par stegjärn fran Camp där fronttaggarna böjdes efter den andra gangen jag använde de. Skickade tillbaka de, de lagade, och fronttaggarna böjdes efter nästa användning igen. Har tva par stegjärn fran Grivel som är ruskigt robusta.

Cyborg är kanske lite mer tekniska än G14. Har även hört att BD's antisnöplattor ska vara sämre än Grivels, vilken kan vara en viktig aspekt beroende pa när/var du vill använda de.

Det är väl olika bindningar på dessa? Har själv ett par BD Cyborg, som jag har modifierat. Av någon märklig anledning sätter de på en stålrem från fronten till bindningen runt foten. Den har jag klippt bort, vilket funkar utmärkt. Step-in stegjärn är klart smidigast, se bara till att de funkar med dina skor.

pro varianten som jag lagt undan kommer med "toe-clip", dvs funkar bara med B3 kängor. Bara för att vara säker tog jag med mina trango extreme evo och allt funkade perfekt, dom gick oväntat nog att justera ut tillräckligt stort eftersom jag har stolek 47.

Då är det samma variant som jag har. Klipp bort stålbygeln framtill och korta ner remmen så har du ett par stegjärn du kan ta på dig väldigt snabbt. Har aldrig haft några problem med att stegjärnen har försökt komma av, även om en del hävdar att det kan hända ifall man tar bort stålbygeln.

liten uppdatering, det råkade bli ett par Grivel G14 istället för några pundare till bara. Ska bli kul att testa förhoppningsvis nästa vecka eller nåt på isväggen nere i stan.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg