BC versus Nordic norm

Det skrivs ofta i pressen att BC-bindningar fungerar dåligt vid telemarksväng jämfört med Nordic norm kabelbindning. Man påstår bl a att kabeln ger en viss styvhet för att få med sig bakdelen av skidan. I så fall tycker jag att det borde hänga mer på skons vridstyvhet i sulan än på bindningstypen.
Är det någon som provat och jämfört?
Kan Salomons nya Raid vara ett vapen för telesvängar med BC-bindningar? Kolla in:
http://www.salomonnordic.com/0102nordic/wxa/se/default.asp
Borde inte BC-bindningen vara generellt bättre än Nordic norm utan kabel?

/Benny

Pjäxan avgör.

Min erfarenhet av BC är ganska begränsad men i den kombination jag provat (BC 7 eller 9) var skidor och pjäxor begränsande för utförsegenskaperna snarare än bindningen.

Med plasttelemarkskor och breda utförsskidor är det ofta bindningen som är svagaste länken. Trots det så upplever jag att denna kombination även med en lätt sko (t ex Garmont Libero) är överlägsen kombinationen med BC som jag testat då vridstyvheten i plasttelemarkskon är så mycket större. Jag har inte testat skon du hade länk till ovan.

Jag bedömmer att den skon kan vara ett alternativ vid turåkning i fjällen men inte i pist.

Hälsningar Thure

Undran

Vart har alla gammla telemarsåkar tagit vägen ??

Tänk er lusekofte & nickers och höga plastpjäxor, snacka om kultur krock !

Nu skall pjäxor och skidor vara mer alpin i isig pist än offpist eller ???

Var inte telemaksåkning ett sätt att ta sig utför fjällen på turåkningen ??

Jag tror många som börjar att åka telis idag inte skulle klara sig utför med en hedlig gammal turskida !

Nu sticker jag ut hakan, det är jag fullt medveten om men det är intresant att följa ur det har förändrats.

Ha dé !!!
POS

Egentligen?

Hej Per-Olof!
Mitt inlägg syftar just på att kunna ta sig nerför fjället med hjälp av telemarkteknik då man är ute på fjälltur. Personligen är jag intresserad av en konstruktiv diskussion om hur bra allroundegenskaper BC-bindningen har ute på fjället. Denna bindning har många användare i Norge men inte i Sverige och jag undrar varför?
Det är säkert många som är intresserade av att diskutera ditt inlägg. Därför borde du göra ett separat inlägg under egen rubrik för att få igång en diskussion med dessa.

Mvh/Benny

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg